Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Är lite fundersam på om mitt bilbatteri hållerpå att ge upp. Har haft lite problem som jag för tillfället felsöker (läs mer här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=65429).

Vad jag undrar i denna tråden är voltnivåer i batteriet.
Motoravstängd, tänning av: ~12.0V - 12,2V
Motoravstängd, tänning (2): ~11,7V - 11,9V
Startmotor på: ~10,5V
Motor igång (laddar): ~14,5V
Direkt efter stannad motor: ~13V, fast sjunkande

Indikerar dessa värden att batteriet är dåligt, eller kan jag förvänta mig dessa värden? Tycker de verkar låga så länge motorn inte är igång. Har dock inga problem att starta motorn.
Användarvisningsbild
av CarMan
det enda du kan se på de värdena är att battet är mycket urladdat just nu.
Räkna med att en 8A laddare full laddar batteriet på lite över ett dygn
av Marbas
Har laddat batteriet rejält för ca en vecka sedan. Lämnade då in den till Volvo som mätte upp batteriet och sa att det var ok. Det var efter detta som jag började mäta batteriet själv och tycker det verkar lite klent.

Om batteriet nu blir sämre och sämre, beror det enbart på ett dåligt batteri, eller kan generatorn vara en del i problemet?
Användarvisningsbild
av isak
vad är syravikten?
Isak
Användarvisningsbild
av Hasse63
Din laddning tycks fungera, 14,7 är vad den ska ladda med motorn igång och förbrukare på.

"alla" verkstäder har en batteriprovare... en sån man sätter på polerna och sen belastar man batteriet. Låna en sån eller be en hjälpa dig då får du svar om det är kasst eller ej.
av Marbas
Tackar för hjälpen och infon. Ska ner till verkstaden igen i nästa vecka för att kolla status på batteriet.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]