Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Barkbiten skrev:
andreas_lofgren skrev:D1S har tändaren inbyggd i lampan (eller nåt åt det hållet) medans den på D2S sitter separat.
Hur funkar det på Hella Luminator Xenon? Går det att rycka ur bara lampan tro? Och sätta in en D2S lampa? Troligtvis inget Du kan svara på, men ändå, frågan är ju fri :-)
Fästet är identiskt då enda skillnaden är som sagt inbyggd tändare i basen på D1S lampan och separat enhet/inbyggd i ballasten på D2S. Med denna adapter som är just tändare så kan man"konvertera" en D2S till D1S för ca 400kr och har då tillgång till billigare D2S lampor i alla dess stylingfärger då jag sellan sett D1S i mer än 5000K.
http://www.xenonkungen.com/se/art/d1-tandmodul.php
ER skrev:
Barkbiten skrev:
andreas_lofgren skrev:D1S har tändaren inbyggd i lampan (eller nåt åt det hållet) medans den på D2S sitter separat.
Hur funkar det på Hella Luminator Xenon? Går det att rycka ur bara lampan tro? Och sätta in en D2S lampa? Troligtvis inget Du kan svara på, men ändå, frågan är ju fri :-)
Fästet är identiskt då enda skillnaden är som sagt inbyggd tändare i basen på D1S lampan och separat enhet/inbyggd i ballasten på D2S. Med denna adapter som är just tändare så kan man"konvertera" en D2S till D1S för ca 400kr och har då tillgång till billigare D2S lampor i alla dess stylingfärger då jag sellan sett D1S i mer än 5000K.
http://www.xenonkungen.com/se/art/d1-tandmodul.php
Ok, intressant. Tack för tipset!

Om man läser på hemsidan så tipsar de om att köra 6000k på sommaren och 4300k på vintern - förstår inte riktigt själv vad vitsen skulle vara, vill man inte ha så ljust som möjligt, alltid?

D1-D3 Igniter
Artikelnummer: 103025
Denna tändmodul möjliggör att vanliga D2S/D2R xenonlampor kan användas som D1S/D1R eller konvertera D4S lampor till D3S system.

Fördelarna är bl.a. att valfria (billigare) xenonlampor respektive färger (K) blir tillgänglig i D1S/D3S system. T.ex. kombinationen tändmodul med snygga D2S Xenonkungen 6000K för sommarhalvåret och sedan byte till 4300K som lämpar sig väl vintertid.

Igniter + D2S = D1S
Igniter + D2R = D1R
Igniter + D4S = D3S (AUDI Q7 2010- m.fl.)

Obs! Lampa medföljer ej.
Tillverkad i Korea.
1 års garanti.
Är väl lite som de skriver, 6000K som ren styling sommartid och 4300K för bästa ljusutbyte vintertid. 6000K lyser ju som bekant lite sämre än 4300K så är väl därför de anser att det duger sommartid. Personligen ser jag inte vitsen med det men det finns ju å andra sidan de som vill ha "stylinglooken" även vintertid. :)
Bosa skrev:Är väl lite som de skriver, 6000K som ren styling sommartid och 4300K för bästa ljusutbyte vintertid. 6000K lyser ju som bekant lite sämre än 4300K så är väl därför de anser att det duger sommartid. Personligen ser jag inte vitsen med det men det finns ju å andra sidan de som vill ha "stylinglooken" även vintertid. :)
Vill man ha stylinglooken finns ju urusla halogenglödlampor som "motsvarar" 6000K+ och lyser knappt upp en vägskylt, varför då göra fördelen med xenon ogjort genom att minska ljusutbytet 30%++ när man kan direkt behålla halogen och få det urusla ljuset man är ute efter och samtidigt INTE blända andra pga fulkonverteringen man gjort för att få dess blå färg på skenet. Tror tom det finns blåa lampor numer. Fanns gröna på den tiden man själv tyckte det var tufft med ljussken i samma färg som bilen så det gröna skenet passade ihop med bilen.
Bosa skrev:Är väl lite som de skriver, 6000K som ren styling sommartid och 4300K för bästa ljusutbyte vintertid. 6000K lyser ju som bekant lite sämre än 4300K så är väl därför de anser att det duger sommartid. Personligen ser jag inte vitsen med det men det finns ju å andra sidan de som vill ha "stylinglooken" även vintertid. :)
Jaha...tror Du att det är så. Jag kan annars inte komma på någon logisk förklaring. Man vill väl alltid ha så starkt ljus som möjligt, och kanske i synnerhet på sommaren när det är så ljust i övrigt så effekten av ett par halvstarka lampor blir marginell.

Vintertid duger ju nästan standardljusen ok när snön lyser upp.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]