Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tomas88 skrev:För att återgå lite till ursprungsfrågan...

Har två kompisar som råkat ut för haveri efter chippning. Nu säger jag inte att det beror på chippet. Det vet jag inte, men det kan ju göra det.

En hade en Saab 9-3 viggen årsmodell 99 där när han gasade lite extra ena kolven sprack har jag för mig.
En annan en Saab 9-3 med V6a lite nyare typ 06 nånting där växellådan havererade. Han fick ny växellåda på maskinskadeförsäkring. Har för mig det skulle kostat 70 000kr om han inte haft försäkringen.

Nu var det ju iof Saabar så det kanske inte är så relevant. :wink:
Har en polare som åker Nordic Uhr-chippad 9-5 som det blev byte av kolvar också, dock så berodde det mest troligt på SAAB's oil sludge-problem snarare än på chippningen.
Har haft tvåbilar som chippats, den första en 945 LTT -96 som det stoppades i Superchips. Stannade på en parkering en natt för att rasta vovven och fick efter det inte igång bilen, slutade med byte av de två boxar som var chippade samt nån givare.

Nästa bil, en V40 2,0T -99, chippades vid 3000 mil och hade inga som helst problem när den såldes vid 24500 mil. Mig veterligen rullar den på utan problem fortfarande trots över 30000 mil på mätaren. Var SCT som stod för optimeringen i den, det enda som störde var att fixen för att lambdalampan tändes för tidigt inte var inbakad i SCT's program.
supersonic skrev:Jaha, några större skillnader (Både D5 163 och D5 185 har block och topp i Alu)...here we go: Turbon (nyare generation) i 185 hk/400nm D5 har större kompressorhjul, laddtrycket styrs elektroniskt vilket ger snabb och exakt reglering.

2) Insprutningssystemet i D5 generation 2 (185) har sju injektorer i stället för fem vilket ger effektivare förbränning.

3) Kompressionen är lägre vilket ger lägre emissioner.

4) Motorstyrningsystemet, från Bosch, har större kapacitet och fler sensorer.

5) Samt ändrade kanaler i toppen...

6) Bättre luft och avgasflöden samt partikelfilter.

7) Bättre luftrotation i förbränningsrummet, tror det kallas swirl eller swirl flaps, den är i alla fall utan steg och helt variabel.

Finns mer att skriva men kommer inte på nått just nu!
Men insprutning, turbo, motorstyrning gör ingen ny motor? Samma basmotor som "trimmats" eller fått lite facelift är det väl. Men är det "samma" motor med ny topp, tycker jag det är en förändring.
Vad jag vill säga, är att många motorer (bl.a. Volvos, har samma motor med erbjuder fler motoralternativ som egentligen är lite "trim" av samma motor. Volvo bygger ju inte 5 olika 5-cyl dieslar i skövde...

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]