Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#45722
Artikel hämtad från NyTekniks webbtjänst.
Publicerad: 2006-05-31 00:00.

--------------------------------------------------------------------------------

Saabs man ska få fart på Volvo

Saabs produktionsdirektör Lars Danielsson förvandlade en av världens sämsta bilfabriker till en av de bästa i Europa. Nu värvas han till Volvo för att ta itu med produktions- och kvalitetsproblemen i Torslanda. Framförallt behöver Volvo trimma sina produktionslinor.
Volvo har problem. Visserligen liggerinte Torslandafabriken lika illa till som Saabs Trollhättefabrik gjorde för mindre än tio år sedan. Men ändå är produktiviteten för dålig, de nya modellerna av XC90 och S80 har stora inkörningsproblem och Volvo brottas med en vacklande kvalitetsimage.

Volvo Personvagnar har de senaste åren klarat sig allt sämre i branschens allra viktigaste kvalitetsrankning, från den amerikanska konsultfirman JD Powers.

Volvo startar nu ett tredje skift på Torslandafabriken. I första hand sker detta för att få bukt med kvalitetsproblemen, hävdar företaget. Antalet bilar som produceras per dygn ska nämligen inte öka.

- Vi minskar genomströmningshastigheten från 60 bilar i timmen till 42 bilar i timmen, säger Christer Gustafsson, presschef på Volvo Cars. Men vi ska inte anställa mer personal, utan vi värvar från de andra skiften till nattskiftet. Hela fabriken organiseras om. Det här ska bli ett stort omtag.

Volvos baktanke är att sedan gradvis skruva upp hastigheten till 60 bilar i timmen igen, med bibehållen kvalitet och samma antal mantimmar. Vips har man ökat produktiviteten med 50 procent.

För i grunden är det ändå hög klass på fabriken i Torslanda, anser många bedömare Ny Teknik talat med. Potentialen är stor.

- Men det måste till en rätt stor kulturförändring för att frigöra potentialen. Det är väl där Lars Danielsson kommer in i bilden. Han har på Saab visat vad som är möjligt, säger en produktions- och kvalitetsexpert som är väl insatt i både Torslanda- och Trollhättefabrikerna.

När Ny Teknik för mindre än ett år sedan besökte Saab i Trollhättan guidade Lars Danielsson runt i fabriken.

Han visade upp den kanske mest flexibla bilfabriken i världen, förklarade hur viktigt det var att hantera "Toyotasnöret" rätt för att få fason på kvaliteten, och att det är absolut grundläggande att få in Toyotamodellen "i ryggraden på folk".

- Det verkade omöjligt att få ordning på fabriken i Trollhättan. Men Lars var så målmedveten och envis att det faktiskt gick. Och det vet naturligtvis Volvo, säger en person som jobbat med Lars Danielsson under många år i Trollhättan.

Den envisheten och målmedvetenheten är Volvo så klart ute efter. För i Fordkoncernens interna jämförelser är det produktiviteten som är Torslandas stora problem.

Antalet mantimmar per bil är för högt, och orsaken är bland annat att Volvos produktionssystem inte utvecklats sedan slutet på 1990-talet.

Det är dags för en rejäl uppryckning, något i stil med det som Saab gått igenom i Trollhättan, säger en person med mycket god insyn i Torslandaverken.

Förutom det alltför stora antalet mantimmar i produktionen har Volvo problem på konstruktions- och inköpsavdelningarna. Det beror bland annat på att dessa inte längre ingår i Volvos organisation, utan är delar av Ford.

Det har lett till en del tröga och långsamma processer på konstruktion och inköp, något som kan ställa till problem för Lars Danielsson, eftersom han är beroende av konstruktion och inköp om han ska få upp farten på produktionslinorna.

I Trollhättan har Lars Danielsson uppenbarligen även haft sina duster med facket. Hans otålighet och krav på snabbhet har ibland jagat upp en "onödigt stressig stämning", anser en av hans tidigare medarbetare.

På Torslanda kommer Lars Danielsson att möta ett tuffare fack och en hårdare miljö överhuvudtaget.

- De är inga duvungar på Volvo. Han kommer att träffa på motstånd från folk som säger att det ena eller det andra är omöjligt. Men det sa vi på Saab också, berättar en tidigare medarbetare till Lars Danielsson.

FAKTA
Fakta
Lars Danielsson
Ålder: 57 år.
Bor: I Vänersborg.
Bakgrund: Kandidatexamen från Göteborgs universitet i matematik och datavetenskap.
Har sedan 1980 haft olika befattningar på Saab Automobile.
Var 1994-1997 placerad i Zürich, med övergripande ansvar för General Motors europeiska pressverkstäder.
På Volvo efterträder han Manfred Baaske, som går i pension i sommar.


Text: Hans Dahlquist, Eddie Pröckl



--------------------------------------------------------------------------------
URL: http://www.nyteknik.se/art/46231
Copyright © NyTeknik

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]