- ons 31 maj 2006, 20:27
Om det nu är något bestämt typsnitt, så har det inte varit samma hela tiden. För något tiotal år sedan var "strecken" bredare på nya skyltar.
Detta har säkert att göra med var Vägverket (?) köper sina skyltar. Och även det har varierat under åren. En period tillverkades dom i England. Även tillverkningsmetoderna har varierat. Från början var det en präglad aluminiumplåt, med vit reflekterande botten och svarta tecken. I något senare skede var det något plastmaterial (?) pålagt på plåten. Detta flagade ofta av och hela plåten blev till slut svart.
Jag har inte sett någon färsk plåt på nära håll, i dagens läge, så jag vet inte hur det fungerar i dag. Vet någon annan (med en bil av senaste modell)?
Men en viss samstämmighet tycks det vara oavsett om man har en stor eller liten skylt.
Om man förlorar sin plåt på något sätt, får man ju gå till polisen och få en gul tillfällig plåt. Dom var först gjorda med dekaltecken. Men dom tycks ha tagit slut på vissa håll, för jag har sett tydligt handskrivna skyltar. Tuschpenna på gul plast.
Förr i tiden när tryckare och grafiker kunde dom flesta fonter och typsnitt utantill, gick det nog att hålla reda på namnen. Men i dag när du kan köpa en CD-skiva till din dator som innehåller flera tusentals olika typsnitt, så är det nog svårt att försöka fastslå med ett bestämt och gångbart namn. Jag tror knappast heller någon på t.ex. Microsoft är medveten om alla olika typsnitt. Trots att dom gör sina program tillgängliga för alla varianter.