- fre 13 aug 2010, 09:06
Japanerna är ju väldigt delade. Vad gäller hybrid och Lexus kan man säga att de lyckats. Även Infinity har väl i många länder klarat att ligga på höga priser. Men vardagsjapanen tycker jag inte tagit något språng likt Audi eller VW. Om man tittar på deras vardagsmodeller så är de bra men saknar nästan alltid något. Honda Accord verkar numera vara en allt med komplett bil. Men även Accorde erbjuds med väldig få motorer för att ta ett exempel på vad som krävs för att nå ända fram och som Japanerna ofta missar.
Amli skrev:Det ligger mycket i det du skriver! BMW:s varumärke ger dem fantastiska möjligheter. Men ändå. Varför tog dom sig dit? Varför har Audi, VW och Skoda fixat resan men inte Volvo?Primus skrev:Jag kan bara stryka under det Steff99 skriver. När Volvo tar ett steg tar de tyska premiummärkena ett och ett halvt steg. Tyvärr. Man kan ju undra hur mycket som beror på resurser i form av pengar respektive kompetens? Vissa saker är ju glasklart brist på pengar och oförmåga att ta betalt för att kunna ladda in olika egenskaper. Men ibland tycker jag det verkar finnas en brist på kompetens och kreativitet.Undrar om det är så enkelt som bara pengar och kompetens (även om det lär så klart ha en stor betydelse). Toyota lär ha båda. Tror det att även märke spelar in. Jag tvivlar på att något annat märke än BMW skulle kunna få en sådan succé som dom fått med X6. Just för att det är en BMW.
Konkurrenter tycker jag framförallt de som ligger snäppet under är. Typ VW, Ford och Japaner. Skoda ska man inte heller glömma. De gör bra och prisvärda bilar.
Japanerna som också har haft en långsam utveckling är också konkurrenter.
Jag vet heller inte om jag skulle säga att japanerna har en långsam utveckling, även här kan man se Toyota/Lexus som har 3:e generations hybrider innan många märken har fått ut sina första.
Däremot känns det som de flesta andra asiatiska bilmärken inte direkt står för nytänk. De satsar på redan befintlig utprövad teknik. Medan de 3 tyskarna snarare lanserar all framtida teknik i sina dyrare modeller. Hur mycket av t ex gamla generationer av S-klass som var banbrytande när de lanserades är inte nu standard i de flesta bilar?
Japanerna är ju väldigt delade. Vad gäller hybrid och Lexus kan man säga att de lyckats. Även Infinity har väl i många länder klarat att ligga på höga priser. Men vardagsjapanen tycker jag inte tagit något språng likt Audi eller VW. Om man tittar på deras vardagsmodeller så är de bra men saknar nästan alltid något. Honda Accord verkar numera vara en allt med komplett bil. Men även Accorde erbjuds med väldig få motorer för att ta ett exempel på vad som krävs för att nå ända fram och som Japanerna ofta missar.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,