Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Antingen renoverar man oket korrekt, dvs isärtagning, borttagning av rost/smuts, polering av kolv, nya tätningar, nya dammskydd eller inhandlar ett på biltema. Renoverings sats 300spänn på t.ex mekonomen+ ny nippel. Ok, nytt biltema 549spänn, dom fungerar utmärkt.
Helt fel inställning tycker jag....

Varör köra tll skiten rasar/kärvar/pajjar helt??

Jag gillar att underhålla saker, och gör man detta med oken en gång per år behöver man inte byta eller renovera hela skiten då håller originalgrejerna länge. 30 år är inga problem utan att behöva byta/totalrenovera.
av *pettson*
VolvoB20 skrev:
*pettson* skrev:Antingen renoverar man oket korrekt, dvs isärtagning, borttagning av rost/smuts, polering av kolv, nya tätningar, nya dammskydd eller inhandlar ett på biltema. Renoverings sats 300spänn på t.ex mekonomen+ ny nippel. Ok, nytt biltema 549spänn, dom fungerar utmärkt.
Helt fel inställning tycker jag....

Varör köra tll skiten rasar/kärvar/pajjar helt??

Jag gillar att underhålla saker, och gör man detta med oken en gång per år behöver man inte byta eller renovera hela skiten då håller originalgrejerna länge. 30 år är inga problem utan att behöva byta/totalrenovera.
Jag gillar också att underhålla saker, jag är inte av den typen som bara kastar in handduken direkt, men en del saker kan du inte underhålla tyvärr. Det beror inte bara på saken utan frågeställarens egna kunskaper och verktygsarsenal. Och ska man göra det så är det viktigt att göra det korrekt.
Viktigast är just kunskap. Nu ska jag inte märka ord och jag vill inte framstå som nån besserwisser utan snarare visa hur snabbt det kan bli fel.
Du säger själv att du ville trycka in bra olja under dammskydden. Först av allt INGEN olja, då all olja som används i princip är mineralbaserad. Det gör att tätningarna i ett bromsok sväller, dammskydden löser dessutom upp sej. Det är inte neoprengummi i dom. Det är sånt som gick förr, men inte nåt vidare idag.
Ska du skicka in nåt under dammskyddet så ha in lite bromsvätska eller den typ av siliconfett som är till detta. Det som gör att det kärvar är uteslutande smuts och rost som gör att den blanka glidytan inte längre är blank. Har det kommit in ska det avlägsnas, för att få veta ska kolven demonteras och ev återmonteras omfettad/smord med bromsvätska, inte blötas upp bara. En del saker var bättre förr, som till exempel gummidelar och annat.
Det är aldrig fel att hålla beläggen rörliga, det bör alla göra. Men det gör tyvärr heller inte nån direkt nytta i bakvagnen då folk bromsar för lite. Det är nämligen huvudproblemet. Bromsar som används hårt, dom fungerar. Då endast 30 procent av det främre bromstrycket återfinns bak blir det lite problem med den dagliga miljökörningen, använder man bromsen mjukt så är det 30% av det mjuka trycket som går bakåt. Därav att dom flesta har rostiga skivor bak, trycket räcker inte till för att hålla dom rostrena, smorda eller inte. Sen finns det dom som har det värre, dom har handbroms i oken.
Trådskaparens problem är att han har handbroms i oket , det är inte uppsmörjningsbart. Handbromsens tätningar är skräp från början, axeln kärvar ihop med tätningen och resten av mekanismen kan inte göra sitt jobb, klossarna kan inte heller gå tillbaka som dom ska för att inte mekanismen fungerar. Detta beror på vårt kära salt. Tyvärr tillverkar inte nån nytillverkning eller dom flesta eftermarknadsrenoverare axelgenomföringar som inte reagerar med axlarna, det känns som en sport i dumhet, man kan skicka folk och saker till andra planeter men inte göra saker som inte reagerar med varann? Det är iallafall vad man vill säga, det är inte sanningen. Man vill helt enkelt tvinga på folk att köpa nytt.
På mina alla år som mekaniker har jag hittat EN renoverare som tycker att renoveringskiten som proffsen använder är skit. Detta då på grund av materialvalen. Dom använder kiten i grunden och kompletterar med egna saker. Och yes det håller LÄNGE.
Dom ok jag inhandlat av dem till bland annat VAG har rullat långt mera än 25,000 mil utan att handbromsen kärvat nångång överhuvudtaget. Nåt som inte ens går med splitt nya orginalok, du kan inte ens få dom att hålla i 10.000 mil, på vag är det inte ovanligt att få lämna tillbaka oken både 2-3 ggr under garantitiden då dom kärvar ihop så bromsen ligger på. Egna underhållet påverkar alltså inte den typen av ok. Det finns inget du kan smörja som påverkar livslängden där. Att smörja axeln utifrån gör inte att axelns kärvande yta får ta del av detta tyvärr.

Sen att jag säger åt många att byta ok är att jag inte vet om dom besitter kompetensen att renovera ok med allt vad det innebär. En bra renoverings sats till en 850s bakok kostar runt 250 spänn plus att jag inte är säker på att alla har verktygen eller kompetensen att göra jobbet på ett korrekt sätt så oket blir trafiksäkert igen. Så istället för att jag säger åt folk att plocka isär sina ok så ber jag dom köpa ett nytt, det är trafiksäkrare och kostar bara 250kr extra.
Jag har ofta slagits av hur seriösa folk här på forumet är när det gäller att ta hand om sina bilar. Säkerhetstänkandet är högt. Jag måste säga att jag tagit stort intryck av detta. Och dig pettson uppfattar jag som väldigt seriös både när det gäller att arbeta med bilar och när det gäller den personliga säkerheten i arbetet. Det sista är inte minst så viktigt. Vi är med all säkerhet många som uppskattar ditt arbete här på forumet. Men det jag vill komma till är att vi har alla olika förutsättningar för hur seriösa vi har möjlighet att vara. Eller hur optimala lösningar vi har möjlighet att genomföra, för att uttrycka det med andra ord. Det är efter våra förutsättningar att genomföra lösningar på problemen som vi skapar vår inställning till vad som måste göras när ett problem ska lösas. Det första är att alla inte har pengar till att lämna in bilen på verkstad för att byta bromsoken när en bromskolv kärvar. Sedan är det nämligen inte bara verktygen och kompetensen det hänger på. Om man gärna vill arbeta med bilen själv så är det ändå inte alla av oss som har en tillgång till en verkstad eller garage att köra in bilen i och skruva i lugn och ro i 2-3 dagar. Jag har verktygen för att byta oken och troligen också kompetensen. Problemet är jag har ingen verkstad och jag har inte ens ett garage. Jag skruvar gärna med bilen själv men min verkstad är, och har alltid varit gatan. En gång på 70-talet gjorde farsgubben och jag ett motorlyft för hand. Då gloddes det nog i fönstren. Under flera år har jag underhållt gatans förståsigpåare och pratmakare under tiden som jag mekat. Det är inte speciellt tilltalande att palla upp bakvagnen på gatan och där byta ok och skivor. Om jag behöver gå in för att äta eller slå en 7:a måste jag plocka in alla verktyg och delar i bilen och låsa. Skulle jag inte hinna lösa problemet innan mörkrets inbrott så måste jag montera ihop allt för att sedan plocka ner det igen dagen efter. Jag menar, om man skulle lämna bilen med bakvagnen uppallad är det troligaste att man hittar den liggande på hasorna dagen efter. Vem orkar med detta? Därför får det ofta bli lösningar som man är säker på att klara under en lördag eller söndag, om vädret tillåter. Det är de förutsättningar som jag har, och säkert många andra med mig. Då är det väl inte konstigt att man väljer det enklare sättet att lösa problemet, så länge det är ett acceptabelt tillvägagångssätt.

Hälsningar från en verktygslåda på en gata i Malmö
Jag tror såhär.

Då det gäller vanliga ok så kan man få det att hålla max några månader om man smörjer upp som Volvo B20 säger. På ok med handbromsmekanism håller det nog inte längre än några veckor. På mitt ok fungerade det som sagt drygt en vecka.

Tänkte jag kunde fortsätta denna tråden med en fråga ang bytet.
Bytte båda oken ikväll. Gick faktiskt lättare än jag trott.
Problemet är bara att pedalen tar långt ner nu och handbromsen tar högre upp än normalt.
Har luftat oken. Vad kan jag ha missat?
Tomas88 skrev:Jag tror såhär.
Då det gäller vanliga ok så kan man få det att hålla max några månader om man smörjer upp som Volvo B20 säger. På ok med handbromsmekanism håller det nog inte längre än några veckor. På mitt ok fungerade det som sagt drygt en vecka.
Oj, några månader/vecka det var inte mycket, mina ok på mercan/folkan rullade 45.000 mil under 30 år med perfekt resultat vid alla besiktningar och bromsprov.

Låter som det var allvarligt fel på dina.
Tomas88 skrev:Menar du att det håller så länge efter att du smort upp ett kärvande bromsok?
Både och. De satt grymt fast men losade efter uppsmörjning

Sedan underhöll jag det en gång per år när jag ändå hade däckan av vid byte vinter till sommardäck

Problemen återkom aldrig
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]