Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Petsson
Ytterliggare en fundering - kan inte så mycket om partikelfilter men jag vet att skatten blir lägre tack vare detta. Men när filtret skall bytas vart tar då föroreningarna vägen? Är detta bättre för miljön i det långa loppet, kan man ta hand om det partiklar som fastnar i filtret eller kommer de ut i miljön vid ett senare tillfälle bara?!

Mvh
Petsson
av Petsson
Tabbade mig så klart eftersom jag försökte lägga denna tråd under "Väg & Trafikdiskussion"!

Mvh
Petsson

Flyttar från S60.. till Allmän Volvo.. vet inte om det passar bättre nånannstans?
/Loner
av Thuné
partikelfilteret bränns ur med ett intervall på ca 70-90 mil, då förvandlas sotpartiklarna till aska. detta regleras av motorstyrenheten vettu
Användarvisningsbild
av CarMan
På Volvos bilar så byter man inte partikelfilter (men det förekomer på andra bilar)
Volvo bräner ur sina filter under körning.
S40N & V50 har en tilsats för denn urbränning i en speciel tank, medas S60, V70N, XV70 & XC90 klarar denna förbränning utan tillsats
av Petsson
Så det är en mycket renare teknik på lång sikt oxå alltså! Vad trevligt :)

Det som gjorde att jag började fundera var nämligen just en volvo-försäljare som själv körde en Diesel med partikelfilter och påstod att detta filter byttes lite då och då och han egentligen inte förstod vitsen med skattelättnaden... eftersom skiten ändå kom ut i naturen på ett eller annat sätt! Men vi vet väl alla att säljare inte alltid har rätt ;)

// Petsson
av haxpet
CarMan skrev:På Volvos bilar så byter man inte partikelfilter (men det förekomer på andra bilar)
S40N & V50 har en tilsats för denn urbränning i en speciel tank, medas S60, V70N, XV70 & XC90 klarar denna förbränning utan tillsats
Idag finns det ju en del som chippar sina dieslar och i många fall så tappar dom den här funktionen på grund av det vilket gör att partikelfiltret blir fult och går sönder (på något vis). Och då brukar det bli dyrt.
Användarvisningsbild
av CarMan
haxpet skrev:
CarMan skrev:På Volvos bilar så byter man inte partikelfilter (men det förekomer på andra bilar)
Idag finns det ju en del som chippar sina dieslar och i många fall så tappar dom den här funktionen på grund av det vilket gör att partikelfiltret blir fult och går sönder (på något vis). Och då brukar det bli dyrt.
Ja men om man chippar o bilen krånglar så får man ju klaka hoss den man chippar. eller så sitt kast!

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]