Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Teemu
nä, tycker heller inte att man skall dra alla över en kant. Tyvärr var det andra gången jag hade bilen på verkstaden ifråga och det var andra gången det gick åt skogen för dom. Känns inte som att dom skulle vara värda fler försök framöver...
Det roliga är när man pratar med andra här på orten om vad dom hört/tycker så är det många med mig som tycker det säger en del att det inte verkar finnas några väntetider i princip. Bra för visso, men frågan är hur mycket det speglar verkstaden om fallet nu är så. Kan ju säga att när jag ringde och skulle boka tid var frågan snarare när jag ville än när dom hade lucka.
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:nä, tycker heller inte att man skall dra alla över en kant. Tyvärr var det andra gången jag hade bilen på verkstaden ifråga och det var andra gången det gick åt skogen för dom. Känns inte som att dom skulle vara värda fler försök framöver...
Det roliga är när man pratar med andra här på orten om vad dom hört/tycker så är det många med mig som tycker det säger en del att det inte verkar finnas några väntetider i princip. Bra för visso, men frågan är hur mycket det speglar verkstaden om fallet nu är så. Kan ju säga att när jag ringde och skulle boka tid var frågan snarare när jag ville än när dom hade lucka.
åk till en verksta med vänte tid då, det kanske fins en anledning till att folk vill dit & stå på "kö"
av Pebben
Men du är inte riktigt opartisk Carman eftersom du jobbar på en bilverkstad... men låt säga såhär:

Följande bilverstäder har misslyckats/gjort fel när de lagat min bil:

Stig Larssons Bil (Vänersborg)
Gjort "fel" c:a 10ggr.
- Monterat draget upp o ner
- Lagat en lackskada utan att spackla.
- Lackerat en lackskada i fel kulör.
- Skurit upp hål för avtagbart drag för stort.
- Monterat en framrutelist åt fel håll så det läckte in vatten.
- mer men minns inte.

BMW Group (Göteborg)
- Tagit 2 månader på sig för att räkna på att laga en stulen navi.
- Glömt beställa skärm till navin så det tog 3v. extra.
- Orsakat en buckla på en dörr
- Beställt fel elkablar
- Glömt att beställa överhuvudtaget
- Bytt krängningshämmare på fel sida.

Italia bil (Göteborg)
- Bytte en givare på gaspedalen när det var wastegaten som var trasig.
Bara ett fel men också har jag bara lämnat in bilen där en gång.

Din bil (Göteborg)
- Glömt att fylla på motorolja på servicen.

Rutgerssons (Uddelvalla)
- Monterat fel vindruta

Upplands Motor AB (Uppsala)
- Monterat fel hjul, det var inte ens mina.
- Lyckades inte åtgärda ett fel. (inget direkt fel men en annan forma fixade det direkt)

Bilia (Stockholm)
Fakturerade för saker de int gjort, bla. smörjning av avtagbart drag. Samt byte tändstift.

Bilia (Göteborg)
Åtgärdade fel sak.

Autosalongen (Grästorp)
- Lagade en instrumentpanel så det såg förskräckligt fult ut.
- Sa att det inte var nåt fel på bromsarna när det nästan inte gick att stanna alls.
- Lämnade in en DVD navi skiva och fick en CD tillbaka. Nån anställd som heller ville ha hela europa?

Scanauto (Göteborg)
- Lyckades inte hitta felet på bilen (inget heller konkret fel.)

Brandt Personbilar (Vänersborg)
- Levererat fel kulör av sprayfärg, efter 3 veckors leveranstid. Inte allvarligt fel och inget jag gnäller på.

Följande inte har gjort nåt fel:
Bekö Bil (Göteborg)

Då har jag inte lagt någon anspekt på andra firmor där jag har haft en dispyt eftersom jag inte själv är opartisk i tvisterna. Detta är bara rena konkreta fel. Då menar jag inte små enkla fel utan allvarligare där de inte åtgärdar sina misstag utan bråkar om det.

Så jag drar absolut inte alla över en kant men klagomål på bilfirmor måste vara bland de högsta som existerar.

Edit: Uppdaterad efter Carmans förslag. Har även flyttat upp Brandt bilar efter dagens lackning då jag såg att det var fel kulör.
Senast redigerad av 1 Pebben, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben skrev:Men du är inte riktigt opartisk Carman eftersom du jobbar på en bilverkstad... men låt säga såhär:

Följande bilverstäder har misslyckats/gjort fel när de lagat min bil:
Stig Larssons Bil (Vänersborg)
BMW Group (Göteborg)
Italia bil (Göteborg)
Din bil (Göteborg)
Rutgerssons (Uddelvalla)
Upplands Motor AB (Uppsala)
Bilia (Stockholm)
Bilia (Göteborg)
Autosalongen (Grästorp)
Scanauto (Göteborg)

Följande inte har gjort nåt fel:
Bekö Bil (Göteborg)
Brandt Personbilar (Vänersborg)

Då har jag inte lagt någon anspekt på andra firmor där jag har haft en dispyt eftersom jag inte själv är opartisk i tvisterna. Detta är bara rena konkreta fel. Då menar jag inte små enkla fel utan allvarligare där de inte åtgärdar sina misstag utan bråkar om det.

Så jag drar absolut inte alla över en kant men klagomål på bilfirmor måste vara bland de högsta som existerar.
Vist är jag inte opartisk, men jag antog att felmarginalen var lika liten på andra ställen som hoss oss.

kan du komplitera med om du bara haft bilen inne en gång på varje verksta eller om du haft bilen fler gånger hoss nån. Samt om dom då gjort fel varje gång.

Vad är det för sorts fel? ibland mistolkas begreppet fel!
av Pebben
Se ovan för beskrivning. Antar att jag haft extrem otur på vissa ställen och många av "felen" har jag överseende med. Igentligen alla om jag skall vara ärlig. Men det som jag inte har överensseende med är ex. Stig Larssons bil som monterar draget upp o ner och sen säger att det är rätt. Jag ber dem montera det och de ligger och provar i c:a 20min för att till slut ge upp. Ändå är de inte ödmjuka och erkänner sitt misstag.

Sen framrutelisten som läcker in vatten, där de inte heller erkänner sitt fel utan säger att listen sitter rätt. Vi tittar på 3st nya bilar som har listen tvärs om mot mig. De säger att de sitter fel på dem också och det slutar med att jag får be dem montera min fel också vilket gjorde den tät.

För att summera: Med en trevlig och ödmjuk attityd och goodwill när man gör fel så accepterar iaf. jag nästan alla fel.
Användarvisningsbild
av CarMan
Stig Larssons Bil har dom egen lack eller lämnar dom bort?

Många av dom fel du rablar upp låter som om firmorna var tokiga när man bara hör din variant.
Vid felsökning så kan jag tänka mig att man kan hitta ett fel på en ditalj, & att den kan har med saken o göra så man vill åtgärda den först & sen fortsätta. när man sedan hittar ditaljen som orsakar huvudfelet, så tycker kunden att man bytt den andra ditaljen i onödan, men det har man nju inte gjort.
Är det så på några av dina fel?

sen att klaga på en verksta som inte hitar ett fel är väll lite hårt, vi vet ju inte vad det var du ville ha åtgärdat. Dom kan ju inte trolla! är inte felet permanent eller gåra tt återskapa lätt, så är det ju svårt att hitta.
Fins inte felet kan man ju mäta på allt, man får ju ändå rätt mätvärden m.m.
av Pebben
Jag vet faktiskt inte om de lackerar själva eller om de lägger ut jobbet. Jag anser dock inte att det har med saken att göra eftersom den jag köper tjänsten av skall se till att deras underleverantörer gör att bra jobb samt att de framförallt kontrollerar bilen innan leverans till kund.

Kan hålla med dig om det tokiga och det är just så jag uppfattat det, Stig Larsson är väl de extrema. Montera draget upp o ner låter tokigt men det är ganska lätt hänt för att axeln ut sitter bara med två bultar och går och vrida 180grader. Återigen så anser jag att man skall KONTROLLERA det arbetet man har utfört. Hade jag gjort liknande som att glömma fylla på motorolja eller liknande hade jag inte haft något jobb i den branschen jag är nu.

Det med att inte hitta fel håller jag med dig om, skrev även det att det inte är ett konkret fel. Vad jag reagerade på var att andra firmor enkelt och snabbt hittade och åtgärdade felet. Då syftar jag inte på fel som kommer och går för det vet jag att det är väldigt svårt att hitta/åtgärda.

Men som råd till de som jobbar på bilfirmor så är det tre huvudpunkter.

1. Var lyhörd och lyssna på kunden.
2. Kontrollera arbetet som om du själv var kunden.
3. Var ödmjuk och erkänn ev. fel och brister som man gjort och åtgärde dem utan att strida.

Följer man bara de punkterna samt gör sitt bästa tror jag faktiskt inte det hade varit i stort sätt några klagomål på verkstäderna. Iaf. jag skulle acceptera väldigt mycket fel. Men motsatsen en otrevlig människa så klagar man in i döden bara för saken skull.

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]