Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
marnilss skrev:Att volvos kvalitet inte är riktigt i den nivån man kan begära för de pengarna man betalar, har jag tyvärr fått uppleva ganska handgripligt och har nu bestämt mig, ingen mer volvo!

Min S40 T4 -00 hade problem med
- oljud någonstans ifrån framvagnen (som senare visade sig vara ett helkasst övre motorfäste, efter bara 4-5000 mil)
- rasslande passagerarsäte (försök till åtgärd 2 gånger utan långvarigt resultat)
- gnisslande ratt när man svängde (försök till åtgärd 2 gånger utan långvarigt resultat)
- hel/halv ljus lampor varade inte länge (kabelhärva byttes som löste problemen)
- grillen korroderade med plåten i motorhuven (fick en omlackering)

Utöver detta gillade jag bilen så jag tänkte att S60 var ju en "kvalitetsbil" (kostade som en sådan) och hösten 2003 var den ju en beprövad modell, så jag skulle slippa alla problem med den:
- knakande ljud ifrån drivaxlarna (fick limmas)
- knakande/smällande ljud när man svängde som mest (fick styrväxeln bytt som löste problemet)
- återfick knakande/smällande ljud när man svängde som mest (fick bussningar i styrstagen uppsmorda)
- växellåda som går trögt, skrapar när det är kallt och inte går att få i 2:ans och 4:ans växel ca 1 gång per vecka (smort växellådsaxel, bytt koppling och bytt växellåda - bättre men inte så bra som den T5:a -01 med 8000 mil på mätaren som jag provkörde som jämförelse)
- regnsensor som inte fungerar när det är mörkt och det duggregnar
- påtagliga vindljud ifrån förardörren
- svagt skorrande/knarrande ljud ifrån instrumentpanelen när bilen stått stilla en lång stund, t.ex. över natten (tydligen något spjäll till klimatanläggningen men jag ORKAR inte klaga längre)

Lägg till detta en återförsäljare som varit ganska ovillig att lösa mina problem men som på grund av min envishet åtgärdat/försökt åtgärda de flesta av problemen. De gånger det blivit riktig bra är när jag kan peka på vad det är som orsakar problemen (motorkudden, drivaxlarna, styrväxeln).

Som lök på laxen så har bilen stått på verkstad den senaste veckan för att jag fick felmeddelanden om ABS och motorstyrenhet - "Stanna snarast". Felet går att återskapa och det senaste jag hört är att de ska prova att byta några kontaktdon och se om det hjälper (dock var dessa restade så jag har ingen aning och när jag kör min egen bil igen).

Behöver jag påpeka att ingen i min bekantskapskrets ens funderar på att köpa en volvo... Och inte jag själv heller, för jag har varken tiden eller orken att gå igenom detta en gång till. Det kan hända att jag så småningom kan få den bil jag betalade dyra pengar för (genom fler verkstadsbesök), men efter 2,5 år så har jag gett upp och ser fram emot att byta ut den om ett halvår när leasingen går ut.

Förutom ovanstående problem är det en trevlig bil (helt underbar motor), men det överväger inte dess nackdelar på långa vägar.

Detta är min 5:e volvo jag äger eller leasar, och den enda som varit helt utan problem var min 440 SE av 1996 års modell.

/Marcus
Jag ser att du haft en del problem, dom flästa verkar vara komunikations problem mellan dig & verkstan, kan det vara så att dom är inkompitenta eller att du har ett lite otrevligt bemötande mot den stakars kundmotageren (han har varken konstruerat dilen eller byggt den!)

Volvos låg pris bilar håller ju en betydligt lägre kvalite, än premiumbilarna, så det förvånarmig att du varit halt nöjd med dessa!
Desutom så kanske dom inte gillar en ssom pekar o vet allt. (om nu så är fallet?)
Du har ju tydligen själv konstaterat att det är fel på stryväxeln & fått den bytt, fast det uppenbarligen inte vad den det var fel på !!!

Sist vill jag bara säg att om man sänker en bil så får man mer oljud i den! detta gäller alla bilmärken (ser i signaturen att du sänkt bilen)
av Steff 99
Det är väl inte bara Volvo som har kvalitets problem idag , det spelar ingen roll vilket märke man talar om , Merceders har haft stora problem med den nya E-klasse med elektroniken, Audi med bromsar och framvagnar..listan kan göras hur lång som helst.
Det enda premium märket som tydligen verkligen har premiumkvalite är Lexus.
Där har både tyskar och svenskar(amerikaner)mycket att ta lärdom av.

Sedan är det som "CarMan " tydlig också kommenterar.

Många gånger är det missförstånd mellan ägare och mekaniker som föranleder ytterligare problem eftersom vi "lekmän" ibland inte uttrycker oss så att en profetionell tekniker förstår vad vi har för fel.
Jag har upplevt vid mina kontakter med märkesverkstäder inte bara Volvo ...om man inte hittar något i dignostsystemen så har bilen inget fel även om den märkbart ändå visar problem vid ex.vis körning.

Där har nog alla verkstäder en resa att göra , lyssna på kunden ...upplever kunden ett problem ..så är det nog till 99% sant oavsätt vad ett dignostsystem säger.

Det är som den gamla militär-historian.

Soldanten har blivit komenderad att skjuta på en bro ...efter en stund ropar soldaten .."Kapten det finns ingen bro det är ett hus, kartan stämmer inte med verkligheten"
Kaptenen skriker tillbaka " står det på kartan att det är en bro, så är det kartan som gäller "

Lite som jag ibland upplever mötet med verkstaden.
Användarvisningsbild
av CarMan
Steff 99 skrev:Det är väl inte bara Volvo som har kvalitets problem idag , det spelar ingen roll vilket märke man talar om , Merceders har haft stora problem med den nya E-klasse med elektroniken, Audi med bromsar och framvagnar..listan kan göras hur lång som helst.
Det enda premium märket som tydligen verkligen har premiumkvalite är Lexus.
Där har både tyskar och svenskar(amerikaner)mycket att ta lärdom av.

Sedan är det som "CarMan " tydlig också kommenterar.

Många gånger är det missförstånd mellan ägare och mekaniker som föranleder ytterligare problem eftersom vi "lekmän" ibland inte uttrycker oss så att en profetionell tekniker förstår vad vi har för fel.
Jag har upplevt vid mina kontakter med märkesverkstäder inte bara Volvo ...om man inte hittar något i dignostsystemen så har bilen inget fel även om den märkbart ändå visar problem vid ex.vis körning.

Där har nog alla verkstäder en resa att göra , lyssna på kunden ...upplever kunden ett problem ..så är det nog till 99% sant oavsätt vad ett dignostsystem säger.

Det är som den gamla militär-historian.

Soldanten har blivit komenderad att skjuta på en bro ...efter en stund ropar soldaten .."Kapten det finns ingen bro det är ett hus, kartan stämmer inte med verkligheten"
Kaptenen skriker tillbaka " står det på kartan att det är en bro, så är det kartan som gäller "

Lite som jag ibland upplever mötet med verkstaden.
Sen måste man ta in aspekten att kunden idag inte har tid.
Kunden måste ta sig tid, för att man ska kunna laga bilen!
kunden har ett oljud, kunden känner igen ljudet & tycker det är uppenbart att man hör det. Mekanekern prov kör bilen uta n kund, då kunden inte har tid att vänta!
mekanikenr här 4 ljud, vilket ska han laga för att kunden ska bli näjd !
2 av ljuden är kundens saker som ligge i bilen!
Fins det fler ljud som kan uppkoma som mekanikern ännu inte hört, för han vet inte hur/var bilen ska köras föratt kundens ljud ska komma fram.
man ringer kunde, ingen svarar.
(detta är vardags mat tyver!)
Jag har hast alla olika kunder & man blir inte förvånad längre!
do kan tilexempel lämna in bilen för service i december & då på peka att dom har ett oljud i 90km/h. När man sen provar bilen hör man inget & man ringer kunden. Som svar får man nä nu hörs inget, det låter bara när sommardängen är på.

Sen fins det ju fel som är tekniskt svåra at hita.
jag hade en bil som inte starta när det var kallare än -8 grader ute.
Vid felsöknign så tog det ca 2 min, sen starta bilen, inte lätt att hitta nått på den korta tiden & desutom prika in en kall dag, sen är det inte lika lätta tt felsöka ute, vilket man var tvungen att göra!!! (trots att vi tömt en hel kolsyreslängare på diverse diteljer, så hittades inte felet fören efter ett år, då felot uppkom vid väder kallare än 0 grader, vilket förekomer oftare
av marnilss
CarMan: När det gäller styrväxeln så pekade jag inte ut att det var just styrväxeln (ser i efterhand att det blev formulering på den). Jag körde in till verkstan och pratade med verkstadschefen, som följde med ut och jag kunde direkt återskapa felet när han lyssnade. Jag följde även med i bilen upp i billlyften så att jag kunde sitta inne i bilen och återskapa felet medan verkstadschefen stod under bilen (med bl.a. ett stetoskop) och lyssnade och kände på vad det var som orsakade oljudet.
Troligtvis gillar de inte alls någon som berättar för dem exakt vad det är de ska göra, men när jag inte får något resultat annars så har jag valt att inte bli poppis där utan få mina fel åtgärdade istället.

Visst kan jag hålla med om att det kan vara svårt för en bilmekaniker att reproducera de fel som ägaren, som kör bilen dagligen, upptäcker, och att det är lätt med kommunikationsmissar. Jag har dock aldrig själv fått prata med en meckare, utan allting har gått via verkstadschefen så all den information jag gett dem har passerat en person innan den når meckaren. Jag vet mycket väl att det inte är lätt för någon att fixa någonting som de inte själva kan verifiera, därför har jag varit noga med att berätta hur felen ska återskapas (och verkstadschefen har ibland följt med ut för att se och höra hur jag gör).

-Oljudet i framvagnen på S40:n visade jag hur de kunde återskapa, de kunde dock inte hitta något fel. När jag slutligen kunde visa att färgen skrapades av inne i motorrummet vid ena motorfästet (det var det främre vid höger sida, inte övre som jag skrev tidigare) så bytte de det motorfästet och allt var fixat!
-Rattoljuden (på S40n) var väldigt enkla att återskapa men verkstan gav upp, de visste inte vad de skulle göra. Har sen hört att det i Vadis stod något om att gummigenomföringen i torpedväggen skulle smörjas, detta gjordes dock inte på min bil och jag fick leva med felet tills den såldes.
-Rasslande passagerarsäte, berättade för dem vilken väg (ca 1 km från verkstan) de skulle köra och i vilken hastighet för att återskapa felet. De fixade det två gånger, andra gången blev det tyst ett tag men det kom tillbaka.
-växellådan som gick trögt osv och inte gick att få i växlarna. Jag påtalade detta i nästan två år men jag fick alltid höra att det inte var något fel på den, fastän det som sagt inte gick att växla ibland, det var t.o.m. så att jag började tro att det var normalt. Men när det dök upp en likadan bil som min egen, fastän 3 år äldre, i deras utställningshall, så bad jag om att få låna den, och vilken skillnad det var. Först när jag hade denna som jämförelse kunde jag påbörja "gnället" igen. Då plötsligt så skulle man försöka åtgärda något och efter kontakter med göteborg så byttes först kopplingen. När detta inte hjälpte, utan det var fortfarande omöjligt med att få i växlarna ibland, så byttes till slut även växellådan (efter att en kille från Göteborg varit ner och provkört den). När jag hämtade ut bilen så hade jag inget kopplingspel längre och bilen var nästintill okörbar (alla växlar krävde en del våld och ryck för att få i).

Jag erkänner att jag inte var så vidare trevlig när jag gick in och pratade med verkstadschefen nästa arbetsdag, och inte heller den gången när jag fick höra av honom att den sneda ratten (ca 15-20 grader fel) inte hade med något de gjort, fastän den satt rakt när jag lämnade in bilen och satt snett när jag hämtade den. Det blev inte bättre när de nästa gång skulle rätta till det men inte hann med, så de hade inte ändrat någonting som de själva sa, men ändå satt ratten snett på andra hållet! Dock försöker jag vid alla andra kontakter med dem vara saklig och konstruktiv, eftersom jag själv vet hur det är att felsöka något (dock i programvarubranchen).

Kopplingsspelet fick jag tillbaka genom att, som jag fick tips av CarMan, be dem lufta kopplingen med övertryck i behållaren. Rattens position fick jag rätt på vid nästa service, men de försökte fakturera mig för det. Har pratat med servicechefen på företaget, och han berättade att de är tvungna att montera ner fjäderbenet för att byta växellådan (kommer inte ihåg om det var även för kopplingsbytet), men att då påstå att de inte gjort något som påverkar rattens position är för mig obegripligt.

Visst vet jag om att man får mer oljud i bilen om man monterar hårdare fjädrar (sänkningen i sig ska väl inte spela roll), såsom vägljud och att bussningar så får ta större belastning. Men de oljuden jag har tycker jag inte borde påverkas av fjädringen, men i vilket fall som helst så har jag valt volvos egna eftermonterade sänkningssatser bl.a. för att inte alla problem skulle kunna skyllas på dessa. Jag gillar definitivt inte att behöva klaga och "gnälla", så därför har jag först väldigt sakligt och trevligt påtalat de problem jag haft, och när det inte hjälpt så har det blivit som de på verkstaden nog uppfattar som gnäll.

Som sagt, jag orkar inte med detta en gång till och kommer därför att byta märke. Både jag och verkstadschefen är nog glada över det :wink:

/Marcus
av marnilss
Glömde säga, att varje gång jag lämnar in bilen så ser jag till att de har mitt mobilnummer och ber dem ringa om det är minsta konstighet eller oklarhet. Det är väääldigt sällan de ringer...

/Marcus
av Frigge
marnilss skrev:CarMan: När det gäller styrväxeln så pekade jag inte ut att det var just styrväxeln (ser i efterhand att det blev formulering på den). Jag körde in till verkstan och pratade med verkstadschefen, som följde med ut och jag kunde direkt återskapa felet när han lyssnade. Jag följde även med i bilen upp i billlyften så att jag kunde sitta inne i bilen och återskapa felet medan verkstadschefen stod under bilen (med bl.a. ett stetoskop) och lyssnade och kände på vad det var som orsakade oljudet.
Troligtvis gillar de inte alls någon som berättar för dem exakt vad det är de ska göra, men när jag inte får något resultat annars så har jag valt att inte bli poppis där utan få mina fel åtgärdade istället.

Visst kan jag hålla med om att det kan vara svårt för en bilmekaniker att reproducera de fel som ägaren, som kör bilen dagligen, upptäcker, och att det är lätt med kommunikationsmissar. Jag har dock aldrig själv fått prata med en meckare, utan allting har gått via verkstadschefen så all den information jag gett dem har passerat en person innan den når meckaren. Jag vet mycket väl att det inte är lätt för någon att fixa någonting som de inte själva kan verifiera, därför har jag varit noga med att berätta hur felen ska återskapas (och verkstadschefen har ibland följt med ut för att se och höra hur jag gör).

-Oljudet i framvagnen på S40:n visade jag hur de kunde återskapa, de kunde dock inte hitta något fel. När jag slutligen kunde visa att färgen skrapades av inne i motorrummet vid ena motorfästet (det var det främre vid höger sida, inte övre som jag skrev tidigare) så bytte de det motorfästet och allt var fixat!
-Rattoljuden (på S40n) var väldigt enkla att återskapa men verkstan gav upp, de visste inte vad de skulle göra. Har sen hört att det i Vadis stod något om att gummigenomföringen i torpedväggen skulle smörjas, detta gjordes dock inte på min bil och jag fick leva med felet tills den såldes.
-Rasslande passagerarsäte, berättade för dem vilken väg (ca 1 km från verkstan) de skulle köra och i vilken hastighet för att återskapa felet. De fixade det två gånger, andra gången blev det tyst ett tag men det kom tillbaka.
-växellådan som gick trögt osv och inte gick att få i växlarna. Jag påtalade detta i nästan två år men jag fick alltid höra att det inte var något fel på den, fastän det som sagt inte gick att växla ibland, det var t.o.m. så att jag började tro att det var normalt. Men när det dök upp en likadan bil som min egen, fastän 3 år äldre, i deras utställningshall, så bad jag om att få låna den, och vilken skillnad det var. Först när jag hade denna som jämförelse kunde jag påbörja "gnället" igen. Då plötsligt så skulle man försöka åtgärda något och efter kontakter med göteborg så byttes först kopplingen. När detta inte hjälpte, utan det var fortfarande omöjligt med att få i växlarna ibland, så byttes till slut även växellådan (efter att en kille från Göteborg varit ner och provkört den). När jag hämtade ut bilen så hade jag inget kopplingspel längre och bilen var nästintill okörbar (alla växlar krävde en del våld och ryck för att få i).

Jag erkänner att jag inte var så vidare trevlig när jag gick in och pratade med verkstadschefen nästa arbetsdag, och inte heller den gången när jag fick höra av honom att den sneda ratten (ca 15-20 grader fel) inte hade med något de gjort, fastän den satt rakt när jag lämnade in bilen och satt snett när jag hämtade den. Det blev inte bättre när de nästa gång skulle rätta till det men inte hann med, så de hade inte ändrat någonting som de själva sa, men ändå satt ratten snett på andra hållet! Dock försöker jag vid alla andra kontakter med dem vara saklig och konstruktiv, eftersom jag själv vet hur det är att felsöka något (dock i programvarubranchen).

Kopplingsspelet fick jag tillbaka genom att, som jag fick tips av CarMan, be dem lufta kopplingen med övertryck i behållaren. Rattens position fick jag rätt på vid nästa service, men de försökte fakturera mig för det. Har pratat med servicechefen på företaget, och han berättade att de är tvungna att montera ner fjäderbenet för att byta växellådan (kommer inte ihåg om det var även för kopplingsbytet), men att då påstå att de inte gjort något som påverkar rattens position är för mig obegripligt.

Visst vet jag om att man får mer oljud i bilen om man monterar hårdare fjädrar (sänkningen i sig ska väl inte spela roll), såsom vägljud och att bussningar så får ta större belastning. Men de oljuden jag har tycker jag inte borde påverkas av fjädringen, men i vilket fall som helst så har jag valt volvos egna eftermonterade sänkningssatser bl.a. för att inte alla problem skulle kunna skyllas på dessa. Jag gillar definitivt inte att behöva klaga och "gnälla", så därför har jag först väldigt sakligt och trevligt påtalat de problem jag haft, och när det inte hjälpt så har det blivit som de på verkstaden nog uppfattar som gnäll.

Som sagt, jag orkar inte med detta en gång till och kommer därför att byta märke. Både jag och verkstadschefen är nog glada över det :wink:

/Marcus
Det är nog inte lätt att göra dig nöjd, oavsett bilmärke !!
Men jag önskar dig lycka till hos din nya Återförsäljare.

/Fredrik
av marnilss
Ligger något i det :D

Tycker dock att betalar man en bit över 300 000:- för en bil så ska man inte behöva dras med dessa problem. Fick av en kompis en ganska bra kommentar: "Det är ju vad halva ditt hus kostat!"

/Marcus
av Frigge
marnilss skrev:Ligger något i det :D

Tycker dock att betalar man en bit över 300 000:- för en bil så ska man inte behöva dras med dessa problem. Fick av en kompis en ganska bra kommentar: "Det är ju vad halva ditt hus kostat!"

/Marcus

Det finns problem o så finns det problem :lol:
Jag säger inte att jag håller med dig men jag förstår dig :wink:
Det är mycket pengar man pratar om i en bil o visst är det tråkigt
om man upplever att bilen har massor med fel.
Nu finns det ju 2 sidor av allt, den ena är din o den andra verkstans.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av jakobsson
Min uppfattning av volvo har bara varit posetiv. Okej är väl inte så petig men har haft min v70 inne på ett antal servicear och reparationer efter en lite "stolpgnuggning" som min fru gjorde. Hur som helst:

Alla bilar har problem, några mer andra mindre. Själv åker jag just nu i en 240 från 87. Startar den på mornarna så är jag nöjd. Den tar mig dit jag vill och behöver. Vad jag ska ha för bil efter denna vet jag inte ännu men jag tror det blir en volvo igen.

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar du[…]

Kan inte lägga i växel V70

Tjena, jag hade hoppats på lite vägledn[…]

760 tändningslås?

Ja de är automat, så ta bort inredning […]

230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]