- sön 02 apr 2006, 10:23
Volvos låg pris bilar håller ju en betydligt lägre kvalite, än premiumbilarna, så det förvånarmig att du varit halt nöjd med dessa!
Desutom så kanske dom inte gillar en ssom pekar o vet allt. (om nu så är fallet?)
Du har ju tydligen själv konstaterat att det är fel på stryväxeln & fått den bytt, fast det uppenbarligen inte vad den det var fel på !!!
Sist vill jag bara säg att om man sänker en bil så får man mer oljud i den! detta gäller alla bilmärken (ser i signaturen att du sänkt bilen)
marnilss skrev:Att volvos kvalitet inte är riktigt i den nivån man kan begära för de pengarna man betalar, har jag tyvärr fått uppleva ganska handgripligt och har nu bestämt mig, ingen mer volvo!Jag ser att du haft en del problem, dom flästa verkar vara komunikations problem mellan dig & verkstan, kan det vara så att dom är inkompitenta eller att du har ett lite otrevligt bemötande mot den stakars kundmotageren (han har varken konstruerat dilen eller byggt den!)
Min S40 T4 -00 hade problem med
- oljud någonstans ifrån framvagnen (som senare visade sig vara ett helkasst övre motorfäste, efter bara 4-5000 mil)
- rasslande passagerarsäte (försök till åtgärd 2 gånger utan långvarigt resultat)
- gnisslande ratt när man svängde (försök till åtgärd 2 gånger utan långvarigt resultat)
- hel/halv ljus lampor varade inte länge (kabelhärva byttes som löste problemen)
- grillen korroderade med plåten i motorhuven (fick en omlackering)
Utöver detta gillade jag bilen så jag tänkte att S60 var ju en "kvalitetsbil" (kostade som en sådan) och hösten 2003 var den ju en beprövad modell, så jag skulle slippa alla problem med den:
- knakande ljud ifrån drivaxlarna (fick limmas)
- knakande/smällande ljud när man svängde som mest (fick styrväxeln bytt som löste problemet)
- återfick knakande/smällande ljud när man svängde som mest (fick bussningar i styrstagen uppsmorda)
- växellåda som går trögt, skrapar när det är kallt och inte går att få i 2:ans och 4:ans växel ca 1 gång per vecka (smort växellådsaxel, bytt koppling och bytt växellåda - bättre men inte så bra som den T5:a -01 med 8000 mil på mätaren som jag provkörde som jämförelse)
- regnsensor som inte fungerar när det är mörkt och det duggregnar
- påtagliga vindljud ifrån förardörren
- svagt skorrande/knarrande ljud ifrån instrumentpanelen när bilen stått stilla en lång stund, t.ex. över natten (tydligen något spjäll till klimatanläggningen men jag ORKAR inte klaga längre)
Lägg till detta en återförsäljare som varit ganska ovillig att lösa mina problem men som på grund av min envishet åtgärdat/försökt åtgärda de flesta av problemen. De gånger det blivit riktig bra är när jag kan peka på vad det är som orsakar problemen (motorkudden, drivaxlarna, styrväxeln).
Som lök på laxen så har bilen stått på verkstad den senaste veckan för att jag fick felmeddelanden om ABS och motorstyrenhet - "Stanna snarast". Felet går att återskapa och det senaste jag hört är att de ska prova att byta några kontaktdon och se om det hjälper (dock var dessa restade så jag har ingen aning och när jag kör min egen bil igen).
Behöver jag påpeka att ingen i min bekantskapskrets ens funderar på att köpa en volvo... Och inte jag själv heller, för jag har varken tiden eller orken att gå igenom detta en gång till. Det kan hända att jag så småningom kan få den bil jag betalade dyra pengar för (genom fler verkstadsbesök), men efter 2,5 år så har jag gett upp och ser fram emot att byta ut den om ett halvår när leasingen går ut.
Förutom ovanstående problem är det en trevlig bil (helt underbar motor), men det överväger inte dess nackdelar på långa vägar.
Detta är min 5:e volvo jag äger eller leasar, och den enda som varit helt utan problem var min 440 SE av 1996 års modell.
/Marcus
Volvos låg pris bilar håller ju en betydligt lägre kvalite, än premiumbilarna, så det förvånarmig att du varit halt nöjd med dessa!
Desutom så kanske dom inte gillar en ssom pekar o vet allt. (om nu så är fallet?)
Du har ju tydligen själv konstaterat att det är fel på stryväxeln & fått den bytt, fast det uppenbarligen inte vad den det var fel på !!!
Sist vill jag bara säg att om man sänker en bil så får man mer oljud i den! detta gäller alla bilmärken (ser i signaturen att du sänkt bilen)