Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Utrustningen var rätt gammal va `? Den mätte i millimeter och inte i grader, minuter..
Användarvisningsbild
av erikn
Nej, det tyckte jag inte. Tänkte fråga om jag fick fota medan de höll på, men modet tröt. Men mitt minne säger mig att det var en John Bean, och när jag googlar på det så hittade jag den här:

Boab hjuldelar pdf

Kolla sidan 38, den modellen som heter V-501. Är nästan helt säker på att det var precis den där. Väldigt lik är den i alla fall.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men pettson, vad är då skillnaden?
Ta en 940, farmvagnsbalken pekar lite höger. Alltså behöver hjulen svänga lite vänster för att ratten ska stå rakt. Antingen hänger man på allt och ställer toe mot centrumlinjen.

Eller så ligger man hemma på golvet med sticka, och provkör mellan mätningarna för att se hur ratten står. Säg att toe är 3 mm in, och ratten står lite vänster. In i garaget igen, och skruva ut vänster hjul 2 mm. (2 sexkanter på muttern gör 2 mm skillnad på total toe) Provkör igen, och mät. Ratten rak, 1 mm toe-in.
Är ratten rak när man kör rakt fram på slät väg och total toe är rätt har vi kompenserat för framvagnsbalken, och oavsett hur avancerade instrument man hänger på finns det inget mer att skruva på.

Däremot kommer ratten att hamna snett om man bara hänger givare på framhjulen och ställer toe, det är jag med på.

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]

Oljebyte i Haldex

Eftersom jag gjorde bytet med hjälp av domkra[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Aha. Blir sannolikt att polera upp fälgsidorn[…]