Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Andy1983
Är Saab 9-5 en bra bil? Har hört att dom haft väldigt mycket problem med vevhusvent men vad jag förstår ska detta vara garantiåtgärdat? Vad ska man tänka på vid köp av den, och vilka årsmodeller ska man absolut inte köpa? Är det en bra dragbil? Har också sett i många annonser att turbon är bytt efter typ 18-20000 mil, vadan detta? Berätta gärna så mycket Ni vet om denna bil. Nej, ska inte svika Volvo utan kanske ha en Saab också :D
av DDD
Det är ingen större skillnad på en saab 9-5 och en Volvo från och med 1999 års model eller V70 från 1998. De är likvärdiga att köra, visst ser inredning och exteriören olika ut men körkänslan är likvärdig.
Användarvisningsbild
av Nexus
Saaben är högt utväxlad har jag märkt.Sen kolla rost i bagageluckan,pixlar brukar rammla bort i display.
jag tycker det är stor skillnad på köra saab mot volvo.Kommer inte överens med saab i stadstrafik p g a den höga utväxlingen.
av ljungström
Jag har haft ett par 9-5or själv (samt 9-3 som har samma motor), jobbar som bilhandlare och har sålt, värderat och bytt in otaliga 9-5or. Dessutom är svärfar saabmek sedan drygt 40 år så man får ju höra ett och annat den vägen också. Här är mina erfarenheter:

Årsmodell 1998-2003 har problem med vevhusventilationen med oljeförbrukning som följd. Detta gör att kamkedja & turbo slits ut i förtid, ibland redan innan 10.000 mil. Är inte kedja och turbo bytt på en bil som har gått 15.000-20.000 mil är det lika bra att ta med ett byte i budgeten. Turbobyte kostar ca 14.000 kr på märkesverkstad, kamkedja ungefär lika mycket. En fullservad -00a som jag hade fick sin tredje turbo och andra motor vid 9.800 mil, trots perfekt skött service. Gick iofs på försäkringen men inget kul i alla fall.

Växellådan är känslig, kolla så att det inte "smäller till" när du läger i backen snabbt utan att ha haft i någon annan växel precis innan. Detta felet börjar som detta missljud och slutar med att man inte får i backen alls.

Stötdämparna bak håller inte så länge (typ 10.000 mil) och bussningarna i bakvagnen kan glappa. Annars rätt få fel som besiktningen slår ner på.

Vanligaste rostställena är skärmkanter bak, tanklucka och bagagelucka.

Färddatorpixlarna är "alltid" sönder. Ca 2500 kr att byta på Saabverkstad.

9-5an är en prisvärd och bekväm bil, ofta med bra utrustning och dessutom rätt pigga motorer. Köper man fel exemplar kan det dock bli mycket dyrt.
Jag skulle personligen köpa en 2004 eller nyare, risken för dyrbara haverier är mycket stor på de äldre bilarna.
av -94 9000 2,3T cse
Fast har man kört Saab i några år så kan man som jag, lessna ur totalt på Volvos surr i landsvägsfart pga dess låga utväxling. Hög utväxling ser jag bara som en fördel.
av DannePe
Som Teknikens Värld skrev en gång "Efter 20 000mil är SAAB en bra bil för då är alla fel åtgärdade". ;)
Nåväl när dem testade nya Ford Scorpio "Ford Scorpio är egentligen ingen dålig bil de är bara det att alla andra är så mycket bättre"

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]

Oljebyte i Haldex

Eftersom jag gjorde bytet med hjälp av domkra[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Aha. Blir sannolikt att polera upp fälgsidorn[…]