Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
DrivE är ett ypperligt koncept som man vad jag kan läsa mej till vill ta död på? Man kan inte köpa en bil som är optimerad för att ta minsta möjliga bränsle och sen gnälla över att lastvikten är låg. Att man inte har drag osv. Att ha lastkapacitet och dragkapacitet är sånt som medans du INTE lastar stjäl bränsle, eftersom vi inte kan välja styrka på motorn bara när vi ska lasta. Med andra ord kapade man lastvikten och kapade dragvikten. Bilens koncept är att vara bränslesnål, inte nån arbetshäst.
Naturligtvis går det säkerligen att göra många flera bränslesnåla ändå. Det finns ekochipp till många modeller idag där man kapat upp till 15% av bränsletörsten.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det här konceptet är bra för Volvo som nu visar att de inte bara bygger törstiga bilar och att det kommer mera.

/Kalle
av Lövet
Tyvärr tycker jag att konceptet redan nu börjar bli urvattnat när emblemet hamnar på (enligt mig) fel typ av bilar. 2,5FT är verkligen inte någon snål motor så där passar emblemet verkligen inte. Etanol eller inte...

På 1,6D till S40/V50 & V70 tycker jag att det är helrätt, men inte på törstiga modeller bara för att de råkar drivas av ett "miljövänligt" bränsle. Inte heller hör det hemma på XC60 & XC70 2,4D FWD.
Användarvisningsbild
av Funk
andreas_lofgren skrev:Tyvärr tycker jag att konceptet redan nu börjar bli urvattnat när emblemet hamnar på (enligt mig) fel typ av bilar. 2,5FT är verkligen inte någon snål motor så där passar emblemet verkligen inte. Etanol eller inte...

På 1,6D till S40/V50 & V70 tycker jag att det är helrätt, men inte på törstiga modeller bara för att de råkar drivas av ett "miljövänligt" bränsle. Inte heller hör det hemma på XC60 & XC70 2,4D FWD.

På etanolbilarna sitter inte DRIVe-märket såvitt jag vet.
Annars tycker jag nog konceptet håll rätt bra, även om XC bilarna inte kan ståta med att klara miljöbilsgränserna så är dom rätt så snälla för att vara bilar i den klassen..kanske ett gränsfall, men jag tycker det platsar.

/Thomas
av Lövet
DRIVEe har suttit på åtminstone en 2,5FT som jag har sett. Han kanske hade klistrat själv men jag reagerade direkt på att emblemet verkligen inte har på den bilen att göra.

EDIT: Var på Volvo under eftermiddagen. Det står DRIVe på varenda 2,5FT. Det urlakar betydelsen av DRIVe avsevärt.

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]

Oljebyte i Haldex

Eftersom jag gjorde bytet med hjälp av domkra[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Aha. Blir sannolikt att polera upp fälgsidorn[…]