Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
när jag ändå är inte på ämnet så kan jag fylla på med hur den la av (om jag minns rätt)

jag stod o damsög båten (höst städning innan upptagning) så jag damsög länge, o hörde att den inte gick på 230 "som vanligt"

stängde av, för att plocka undan damsugaren & kopplade upp högtryckstvätten istället. startade, o då ladda den inte (& har inte laddat sen dess)
Användarvisningsbild
av isak
är det inte automatsäkring, alt jordfelsbrytare som löst? skulle förmoda att startmomentet är högre på tvätten. är det ett kinesverk? har själv ett 4,6KW 400V verk som är heltjurigt att börja ge ström? har det som reservkr- i fastigheten. fick tipps av en lindarverkstad att kondensatorerna tappar laddning vid långa stillestånd. (är inte så lätt att ladda dem vid strömavbrott) men det är det nog inte i ditt fall?
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
det är et Italiensk tillverkat elverk, o jag ska kunna se vilken spänning elverket levererar innan jag kopplar in nån förbrukare, så det har inte att göra med att högtryckstvätten kräver mer.

jag prata idag med en kille som skruvat lite med dessa, han nämde att kondnsatron kunde vara en trolig felkäla & att kag kunde gå upp på en ett steg kraftigare, om jag skulle byta den.
Användarvisningsbild
av isak
låter ju som samma diagnos som jag fick? komdensator säger du då är det ett enfasverk du pratar om? i mitt sitter det 3 st, vet inte värdena men de är stora ca 50 ggr 170 förmodligen funkar de som magneticering.
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:låter ju som samma diagnos som jag fick? komdensator säger du då är det ett enfasverk du pratar om? i mitt sitter det 3 st, vet inte värdena men de är stora ca 50 ggr 170 förmodligen funkar de som magneticering.
isak
ja det är enfas, den är ju bara på 2,5kW man behöver inte så mycke kräm i en båt. (väldigt sällan man behöver pinsvetsa eller köra en bil lift i en liten båt, så en fas finkar fint)

enda anledningen till att ha ett större elverk kan vara att de stora elverken brukar vara 3 cylindriga & därmed mycke tystare. Mitt är encylindrigt & har ett arbets varv på 3300 rpm. låter som bara den... (kan knapt andvända den så den för sont oväsen)
jag har ialla fall flyttat elverket från plaseringen i master bedrum till motorrumet (hur kan man ens komma på tanken att monter den där?)
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]