Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rookkeer
Hörde att usa vill inte hjälpa GM med några pengar då sades det att GM kommer att konkursa inom några veckor och att SAAB inte kunde räddas då.
av air
Rookkeer skrev:Hörde att usa vill inte hjälpa GM med några pengar då sades det att GM kommer att konkursa inom några veckor och att SAAB inte kunde räddas då.
Senaten röstade nej till förslaget, det är korrekt, men GM är för viktigt för den amerikanska ekonomin för att få falla. Vita huset kommer med all sannolikhet att ta pengar från den av senaten redan godkända nödhjälpen till finanssektorn. Såväl George W.Bush som Barack Obama har klargjort att biltillverkarna kommer få sina pengar.
av 945S
...GM är för viktigt för den amerikanska ekonomin för att få falla.
Galen ekonomisk teori. Dåliga företag skall falla. I annat fall fungerar inte det naturliga urvalet och evolutionen på marknaden. Att stödja dåliga företag är det sämsta man kan göra för ekonomin. Eftersom de är dåliga kommer de falla förr eller senare ändå, och då har man bara dragit ut på plågorna, försämrat läget för mer välskötta företag, och kastat miljarder av skattebetalarnas pengar i sjön.

All ekonomi kommer i grunden ifrån marknaden. Den fungerar genom att bra företag växer och dåliga försvinner, samt att nya tillkommer. Att stödja de dåliga är att kasta grus i maskineriet.
Användarvisningsbild
av Brainy
Hörde för några dagar sedan att det finns ekonomer som tror att Volvo kommer att falla med Saab om gm kursar.
Volvo och Saab delar på så många underleverantörer och om Saabs orderflöde från dessa underleverantörer slutar tvärt så kommer inte dessa bolag heller att överleva och Volvo kommer inte ha material nog för att bygga sina bilar som de ser ut idag.

Går Volvo PV i graven så tror man att även Lastvagnar och övriga diton rasar.
Siffran jag hörde är 150 000 jobb som förloras om Saab faller och tar med sig stora delar av den övriga fordonsindustrin i landet.

Om det är sant har jag inte insyn i bolagen nog för att avgöra, men nog låter det skrämmande.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Hellre att dom slås ihop än att dom slås sönder, detta då dessa två företag troligen skulle kunna komplettera varandra med olika lösningar men ändå finnas som två olika märken ex som VAG koncernen. Detta kommer gagna alla parter då dom får ett större underlag som jag tror lättare kan anpassas till den marknad som saknas idag alltså multihybrid bilar alltså bilar som kan gå på mer än 2 typer av bränsle som att slå ihop en Prius med en Volvo Flexifuel.

Istället för bara Bensin/etanol så skulle dom kunna få fram bilar som kan gå på flera typer av bränsle ex Bensin/El/Biogas Multihybrid

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]