Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
A80TD skrev:Det skulle nog behövas ett reglersystem som skickar ut en stabil spänning motsvarande den i en bil med generatorn igång.

Ska man dra till med att elförbrukningen är 2 kW i genomsnitt? Det blir 167 A vid 12 V. Jag vet inte hur mycket man kan eller bör tömma batterierna men 250-300 Ah skulle kanske behövas för den vardagliga bilkörningen i så fall.

Jag inser att det blir svårt att göra någon ekonomisk vinst med en sådan lösning.
Njae, snarar 500W eller 50 amp kanske annars skulle inte generatorn hänga med att ladda och underhålla.
Användarvisningsbild
av A80TD
VolvoB20 skrev:
A80TD skrev:Det skulle nog behövas ett reglersystem som skickar ut en stabil spänning motsvarande den i en bil med generatorn igång.

Ska man dra till med att elförbrukningen är 2 kW i genomsnitt? Det blir 167 A vid 12 V. Jag vet inte hur mycket man kan eller bör tömma batterierna men 250-300 Ah skulle kanske behövas för den vardagliga bilkörningen i så fall.

Jag inser att det blir svårt att göra någon ekonomisk vinst med en sådan lösning.
Njae, snarar 500W eller 50 amp kanske annars skulle inte generatorn hänga med att ladda och underhålla.
Ja, det har du ju rätt i :oops: . Tyckte själv att 167 A lät lite häftigt men tänkte inte tillräckligt långt. Generatorn kan väl inte ge mer än 140 A vill jag minnas.

Då skulle man kanske klara sig med att dubbla batterikapaciteten man har i V70:n?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hur går det med hybriden? :lol:

Går det att paralellkoppla batterierna(2st)? så får du ju dubbel kapacitet så att säga
Användarvisningsbild
av A80TD
Det går väl lite trögt med den :oops:

Jag tänkte först att man kunde koppla så men man får väl inte mer än 12 V i elsystemet då när man utesluter generatorn. Jag undrar om man inte måste ligga nånstans mellan 13 och 14 V på en modern bil för att slippa strul med elektroniken.
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]