- tor 30 okt 2008, 13:25
Men för att XC60 ska vara intressant så är det nya D5:an som gäller. Även med uppgraderade automatlådan så lär XC60 ha svårt att konkurrera när det gäller förbrukning med Q5 och S-tronic (kommer att kosta ca: 20 tkr), men under de första fyra åren så utjämnas den skillnaden av att XC60 kommer med fri service. XC60 har dessutom "city safety" som standard.
Audi siktar på BMW X3, men här i Sverige är det nog många som väljer mellan XC60 och Q5, iaf tills en uppgraderad X3 kommer. XC60 har lite mer prisvärda tillval och paket, men ett högre utgångspris. Det krävs en provkörning för att skilja dem åt...
VolvoB20 skrev:Efter att ha sett XC60 i verkligheten så är det den och Q5 som känns mest intressant för tillfället. Jag har byggt både Q5 2.0 TDI och XC60 D5 med respektive tillverkares konfiguratorer, för att göra en rättvis jämförelse så har jag byggt bägge med manuell låda. Slutpriset blev rätt lika, jag vill inte ha skinn så jag hamnade på runt 400 tkr på bägge. Audis xenonljus (heljus) är rätt uselt, sämre än halogen på A4, så man undrar om det är värt lägga 9.000 kr på det. LED är iofs snyggt, jag hoppas att Xenon är bättre på Q5 än på A4.Tomas L skrev:Q5 verkar ju helt klart intressant med det låga instegspriset, så jag började kika lite närmare på Q5 nu.andreas_lofgren skrev:Intressant att S-tronic helt plötsligt skulle bli aktuell för Q5 då den i nuläget inte tål mer än 320 nm. Är du säker på vad du säger Amli? 3,0Tdi finns i alla andra utföranden enbart med den sexstegade Tiptroniclådan (Q7, A6, A5)Det är nog den nya 7-stegade S-tronic som klarar 550 Nm som används i Q5 och A4.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
2.0 TDI quattro manuell (170) 345.400:-
Men huvva vad det drar iväg när man väljer till lite.
Saker jag inte vill vara utan är tex -Exenon, Drag, Läder osv kostar multum så det lär bli rätt skralt med godis.
Undrar hur mycket extra S-tronic lådan komer att kosta, 3.0 ger väl en indikation kanske.
3.0 TDI quattro S-tronic (240) 450.900:- är ju 100.000 dyrare, är det 50.000 för motorn och 50.000 för S-troniclådan?
Men för att XC60 ska vara intressant så är det nya D5:an som gäller. Även med uppgraderade automatlådan så lär XC60 ha svårt att konkurrera när det gäller förbrukning med Q5 och S-tronic (kommer att kosta ca: 20 tkr), men under de första fyra åren så utjämnas den skillnaden av att XC60 kommer med fri service. XC60 har dessutom "city safety" som standard.
Audi siktar på BMW X3, men här i Sverige är det nog många som väljer mellan XC60 och Q5, iaf tills en uppgraderad X3 kommer. XC60 har lite mer prisvärda tillval och paket, men ett högre utgångspris. Det krävs en provkörning för att skilja dem åt...