Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hej.

Syrrans växellåda rasade nyligen, det är en Avensis 1,8-98.
Är det något spec besvärligt att byta låda på en sådan, eller är det som vilken framhjulsdriven som hellst :???: .
Behövs det några specialverktyg el dyl?.

Bor ju 12mil ifrån så har inte haft möjlighet att kolla hur det ser ut på bilen.
Senast redigerad av 1 jojjeblom, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
jojjeblom skrev:Hej.

Syrrans växellåda rasade nyligen, det är en corolla ca:97/99 årsm.
Är det något spec besvärligt att byta låda på en sådan, eller är det som vilken framhjulsdriven som hellst :???: .
Behövs det några specialverktyg el dyl?.

Bor ju 12mil ifrån så har inte haft möjlighet att kolla hur det ser ut på bilen.
Förstår inte den här raden? Vad finns det som är lika mellan dom förutom vilken ända som driver?
*Är det något spec besvärligt att byta låda på en sådan, eller är det som vilken framhjulsdriven som hellst *
Tro mej att det skiljer på framhjulsdrivna vad gäller att riva ned lådan.. (specade tider.. verkliga tider kan variera)
Mazda 323F 94= 2,2 timmar..
Volvo 850T 94= 5,3 timmar..
Toyota corolla 97 -00 1,6 liters= 4,1 timmar..

I övrigt inga specialverktyg, men ett gott kunnande.
Användarvisningsbild
av Nexus
Behövs inga special verktyg,(om det nu inte var på avensisten det satt en förtioelva kants hylsa på navet??? lossa motor fäste och lite annan smått och gott , sänk ner paketet motor/låda på växellåds sidan så får du ut hela lådan.
kan man byta på framhjulsdrivet så är avensisen enkel byte låda/koppling på.
:D
Men hur kom det sig lådan har rasat???? Hur långt har bilen rullat!
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hej.

Lådan rasade på Stocksundsbron (Stockholm) i värsta morgonrusningen, när hon var på väg till skolan.

En stund innan lådan rasade hördes det missljud, men sitter man i morgonrusningen så är det inte lätt att bara köra åt sidan och kolla vad som felar.
Oljan i lådan byttes för något/några år sedan (oljenivån ska tydligen vara ok efter haveriet), bilen har gått runt 15 000mil.
Dåliga lager i Avensisväxellådor är inte helt ovanligt, jag har dock inte hört talas om ett regelrätt växellådsras. Fanns någon goodwill på det där men det har nog gått ut. Är bilen fullservad på Toyota med oljebyten i lådan (6000 milsintervall tror jag) skadar det inte att höra om det fortfarande finns något åttagande som i vart fall täcker en del av kostnaden.

(Jobbar på Toyota-ÅF)
Användarvisningsbild
av jojjeblom
ljungström skrev:Dåliga lager i Avensisväxellådor är inte helt ovanligt, jag har dock inte hört talas om ett regelrätt växellådsras. Fanns någon goodwill på det där men det har nog gått ut. Är bilen fullservad på Toyota med oljebyten i lådan (6000 milsintervall tror jag) skadar det inte att höra om det fortfarande finns något åttagande som i vart fall täcker en del av kostnaden.

(Jobbar på Toyota-ÅF)
Nja bilen är ju bara hemmaservad olja/filter/tänddelar mm senaste 5-6 åren, så någon goodwill från Toyota är nog svårt att få.
Växeloljan under denna tid är bytt 1gång, osäkert vid vilka mil det gjordes.
Användarvisningsbild
av Nexus
ljungström skrev:Dåliga lager i Avensisväxellådor är inte helt ovanligt, jag har dock inte hört talas om ett regelrätt växellådsras. Fanns någon goodwill på det där men det har nog gått ut. Är bilen fullservad på Toyota med oljebyten i lådan (6000 milsintervall tror jag) skadar det inte att höra om det fortfarande finns något åttagande som i vart fall täcker en del av kostnaden.

(Jobbar på Toyota-ÅF)
6000 mila byten det stämmer bra. att det skulle bero på missat oljebyte tror jag inte på. vi hade landstingsbilar som de helt glömde bort lämna in på service och de bilarna som fick mycket stryk hade inge pr med lådorna.Men däremot fick man byte start plattan till tändningslåset flertalet ggr :lol:
Totota brukar vara generösa på vissa saker och det skadar ej fråga på din lokala återförsäljare. :D

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]