Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
grammse skrev:en mindre verkstad min farmor brukar lämna sin ford till han har enligt sig själv uppfunnit halvljusautomatiken och säger att helsyntets motor olja kan man ej använda för den rinner av kamaxlarna och lämnar ej en hinna som skyddar innan motorn får upp oljetryck :lol:
Han verkar ju vara en bra och kunnig mekaniker..... :lol:
av NCR
Hoppas OKQ8 har bra diesel i alla fall eftersom jag fick ett bränslekort med 10.000:- på när jag köpte Kian. :-)-)
av PerPenna
På tal om bensinens kvalitet hos de olika bensinbolagen, så har jag hört av tankbilschaffisar, att det är samma soppa hos olika bolag. Exempelvis så kör samma bil ut till både vissa Preemstatiner, Qstar samt Din-X.
I Gävlehamn hämtar alla bolag i samma depå, och distruberar i mellansverige.
Låter troligt tycker jag, inte tror jag att man kör 10kbm en sort till en mack i Särna en dag och kör samma sträcka med ett annat bolags bensin till den konkurerande macken i närheten nästa dag.
av Osten
PerPenna skrev:På tal om bensinens kvalitet hos de olika bensinbolagen, så har jag hört av tankbilschaffisar, att det är samma soppa hos olika bolag. Exempelvis så kör samma bil ut till både vissa Preemstatiner, Qstar samt Din-X.
I Gävlehamn hämtar alla bolag i samma depå, och distruberar i mellansverige.
Låter troligt tycker jag, inte tror jag att man kör 10kbm en sort till en mack i Särna en dag och kör samma sträcka med ett annat bolags bensin till den konkurerande macken i närheten nästa dag.
De större oljebolagen har hämtningsavtal med varandra vilket gör att både bensin och oljeprodukter kan hämtas från "konkurrenters" depå. När det gäller transporter så finns det lite olika uppgörelser beroende av bolag men generellt sett så kör varje bolag sin "egen" volym. Transportörerna kan såklart vara knutna till flera bolag för att på så sett kunna optimera sin fordonsflotta efter resp bolags behov.
När det gäller trådskaparens fråga om kvalitén på bensin är sämre måste jag nog säga nej.
/Michael
Användarvisningsbild
av Hasse63
Köpte 2 uppsättningar kompletta torkarblad, då högersidan var bra (hel) så bytte jag bara på vänster sida. Nu efter ca 2 månader så är vänster sida så dålig så jag måste byta igen och höger är oförändrad (hel) :roll: Det kallar jag biltemakvalite :roll:

Höger är av okänt fabrikat och har suttit på sen våren 07
Användarvisningsbild
av Nexus
vetten skrev:Men om du handlar slitdelar på OK så kan du ju köpa Volvo original där numera :shock:
Angående torkarblad så har nu även Micro bildelar volvo orginal torkarblad. :roll:

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]