Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
#162822
Som lösning på trafikdöden är de tämligen värdelösa, i.o.m att de bara siktar in sig på hastighet och ingenting annat.
Hastigheten har direkt betydelse för utgången av en olycka, men är sällan orsak till olyckan.

Med lägre hastighet så kommer ju naturligtvis de svåra olyckorna att minska, eller helt undvikas då förare får en sekund mer på sig att reagera och göra en undanmanöver.
Men de farliga förarna kommer ändå att finnas kvar ute i trafiken.
av *pettson*
#162827
Känner att en sak är missad i diskussionen.. Kameror.. javisst det slår bort ögontjänaren..
Hmm att hela tiden gnaga om hastighet. Javisst?.. Mindre fart = mindre skador på person..
Men det är inte hela sanningen..Ska vi hitta orsaken till skador på människorna så ska vi utöka lite grand.. Då jag jobbat mycket med krockskador/ utbildning om plåtskador så hade jag kontakt med biltillverkarna om deras senaste konstruktioner, senaste plåt kvaliteer. Då insåg jag att Om bilismen ska åka fortare än 60km/h och har minsta risk för att krocka så slutar det väldigt lätt med ett dödsfall eller flera. Såå vad tar jag den iden ifrån då? Enkelt. Om du tar en 5 stjärning Ncap bil idag och smäller den 60/40 i fronten på en bil som är runt 92-95 års modell och samma storlek så kör Ncap bilen igenom halva gamla bilen innan den stannat.. OCH det är inte säkert att Ncap passagerarna fått kuddarna att lösa ut då dom inte upplevt så stor del av krockvåldet. Resterande krockvåldet är hos den äldre bilen. Några trevliga små filmer om det jag pratar om finns på youtube. Ni får satsa på vilken bil ni tror på? Var helt öppna i sinnet..




Problemet är alltså att sålänge jag riskerar att möta en bil styvare än min så är jag under dödsrisk. Det hjälper inte med kameror och poliser tyvärr. Att göra alla mötesfria är en utopi.. Kvar är att vår stat passar på att håva in pengar då dom i sin dumma tro försöker att pracka på oss att allt som håller farten nere i sej är korrekt.. även om vi redan i deras *korrekta* fart åker MINST 40km/h för fort för att överleva med ett normalmöte... Med andra ord betalar vi för ingenting och får som bonus veta att det KAN/ kunde rädda/t liv.. det är bara tragiskt. Vore det en princip att Alla verkligen SKA straffas för sina fartbrott så kan vi även relativt lätt bötfälla utländska förare på platsen men så görs allt så INTE..
Det enda vi kan göra då vi kör medvetna om riskerna är att hålla alkoholister, pundare, andra sjuka människor och trötta människor ur trafiken. Det sker enklast med RIKTIGA poliser och förebyggande insatser INNAN personen hamnar i en bil..
Men det är min åsikt bara..
Användarvisningsbild
av Funk
#162848
Men det är min åsikt bara..
Och den delar jag..

/Thomas
av matzen10
#162987
*pettson* skrev:Känner att en sak är missad i diskussionen.. Kameror.. javisst det slår bort ögontjänaren..
Hmm att hela tiden gnaga om hastighet. Javisst?.. Mindre fart = mindre skador på person..
Men det är inte hela sanningen..Ska vi hitta orsaken till skador på människorna så ska vi utöka lite grand.. Då jag jobbat mycket med krockskador/ utbildning om plåtskador så hade jag kontakt med biltillverkarna om deras senaste konstruktioner, senaste plåt kvaliteer. Då insåg jag att Om bilismen ska åka fortare än 60km/h och har minsta risk för att krocka så slutar det väldigt lätt med ett dödsfall eller flera. Såå vad tar jag den iden ifrån då? Enkelt. Om du tar en 5 stjärning Ncap bil idag och smäller den 60/40 i fronten på en bil som är runt 92-95 års modell och samma storlek så kör Ncap bilen igenom halva gamla bilen innan den stannat.. OCH det är inte säkert att Ncap passagerarna fått kuddarna att lösa ut då dom inte upplevt så stor del av krockvåldet. Resterande krockvåldet är hos den äldre bilen. Några trevliga små filmer om det jag pratar om finns på youtube. Ni får satsa på vilken bil ni tror på? Var helt öppna i sinnet..




Problemet är alltså att sålänge jag riskerar att möta en bil styvare än min så är jag under dödsrisk. Det hjälper inte med kameror och poliser tyvärr. Att göra alla mötesfria är en utopi.. Kvar är att vår stat passar på att håva in pengar då dom i sin dumma tro försöker att pracka på oss att allt som håller farten nere i sej är korrekt.. även om vi redan i deras *korrekta* fart åker MINST 40km/h för fort för att överleva med ett normalmöte... Med andra ord betalar vi för ingenting och får som bonus veta att det KAN/ kunde rädda/t liv.. det är bara tragiskt. Vore det en princip att Alla verkligen SKA straffas för sina fartbrott så kan vi även relativt lätt bötfälla utländska förare på platsen men så görs allt så INTE..
Det enda vi kan göra då vi kör medvetna om riskerna är att hålla alkoholister, pundare, andra sjuka människor och trötta människor ur trafiken. Det sker enklast med RIKTIGA poliser och förebyggande insatser INNAN personen hamnar i en bil..
Men det är min åsikt bara..
(BE)

M V H
---> Matz
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]