Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1613033
Om det är ett elände beror helt på tycke och smak. Någon form av arbete är det i alla fall. Hur mycket beror på hur nära laddplatsen det går att ställa vagnen och på om man behöver dra igång kylskåpet på gasol eller ej. Normalt kör jag på 12 V från bilen under färd. Ska kylen igång på gasol i min vagn behöver kranen öppnas på flaskan och för att det ska gå måste cyklarna lastas av. Eller så får jag köra med kranen öppen, vilket egentligen inte är tillåtet utan katastrofventil på flaskan. Går förstås att sätta dit men finns inte idag på min vagn.

Med tanke på att Youtubekanalen Elbilsmagasinet antyder med sina tester att man kan behöva stanna var femtonde mil, eller till och med ännu oftare, om man drar en husvagn i stil med min, blir det rätt många gånger på en lite längre resa.
#1613052
Jag tycker det stora problemet är när man har hästar i släpet. Man kopplar inte av släpet utan att man först lastat ur hästarna. Då behöver man hitta ett stall där man kan ställa in dem eller en hage där man kan släppa dem. Så man kan koppla av släpet och åka och ladda.

Nej för det ska funka måste det vars så gott om plats att man kan ladda med släpet kopplat och man kan ladda med sådan effekt att det tar max 10 min om det ska fungera vettigt.

Men det verkar ju vara på gång, Kineserna pratar ju om sina nya SolidState batterier så man laddar bilen med flera MegaWatt såvset tar bara några minuter.
#1613097
Att hälla i diesel motsvarar ungefär 12 MW. Men det börjar bli jobbiga anslutningsdon om man ska kunna ladda med sådana effekter. Får kanske utrusta bilarna med strömavtagare på taket, som man gör med elbussar på en del ställen. Där kör de upp avtagaren när de står på hållplatser och fyller på lite på det sättet.
#1613181
Gav dottern en mobil laddstation i födelsedagspresent. Vi körde den på 6,5 kW och det räckte mer än väl för att ladda upp bilen igen när de kommit hit, eftersom de sov över här. Då kunde vi äta i lugn och ro tillsammans, utan att de behövde stå och fördriva tiden vid en laddare någonstans. Att det tar flera timmar att ladda här spelar ju ingen roll när de ändå ska vara här.

Drygt 56 kWh ville den ha. Normalt är det 27 mil mellan våra bostäder, men vi var inom andra dottern också, så det hade kört ungefär 28 mil hit. Blir nästan på öret 2 kWh/mil. Hade varit roligt att se vad den vill ha med husvagn bakom, men även om man skulle begåva den bilen med en dragkrok är släpvagnsvikten för klen.
  • 1
  • 441
  • 442
  • 443
  • 444
  • 445

Hade loss knappen och mätte på den oc[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]