- sön 06 jul 2025, 23:50
#1612744
Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader...
Jag tog det ett år äldre från samma källa eftersom det har en temperatur som är närmare den vi diskuterat.
Räckvidden går ner hyfsat rejält när temperaturen sjunker. Det finns ett screen-shot tidigare i tråden som visar en Tesla 3 som drar närmare 6 kWh/mil. Det var väl -35, och det är liknande vad min morbror fick på sin C40 vid liknande temperatur. Om jag kommer ihåg rätt hade den WLTP på 477 km och ett batteri på 69 kWh. Närmar du dig 5 kWh/mil så kommer du inte så långt. I hans fall var det en resa på 7,5 mil, parkering ett par timmar, och sedan hemresa. Det gick -- men marginalen var inte stor.
Jag har förstått att du tycker att din elbil är en bra vinterbil. Med de krav jag har på mina bilar tycker jag inte att min elbil är det bästa valet på vintern när det är kallt. Jag antar att vi aldrig kommer att enas om detta. Jag ser att det fortfarande finns begräsningar med elbilar -- i alla fall med mitt användningsområde av bil.
Sammanfattningsvis -- nu har vi ytterligare ett test som indikerar att dagens elbilar inte kommer 50 mil vid temperaturer på under minus 17. Det blir intressant om någon hittar en annan källa.
Jag tog det ett år äldre från samma källa eftersom det har en temperatur som är närmare den vi diskuterat.
Räckvidden går ner hyfsat rejält när temperaturen sjunker. Det finns ett screen-shot tidigare i tråden som visar en Tesla 3 som drar närmare 6 kWh/mil. Det var väl -35, och det är liknande vad min morbror fick på sin C40 vid liknande temperatur. Om jag kommer ihåg rätt hade den WLTP på 477 km och ett batteri på 69 kWh. Närmar du dig 5 kWh/mil så kommer du inte så långt. I hans fall var det en resa på 7,5 mil, parkering ett par timmar, och sedan hemresa. Det gick -- men marginalen var inte stor.
Jag har förstått att du tycker att din elbil är en bra vinterbil. Med de krav jag har på mina bilar tycker jag inte att min elbil är det bästa valet på vintern när det är kallt. Jag antar att vi aldrig kommer att enas om detta. Jag ser att det fortfarande finns begräsningar med elbilar -- i alla fall med mitt användningsområde av bil.
Sammanfattningsvis -- nu har vi ytterligare ett test som indikerar att dagens elbilar inte kommer 50 mil vid temperaturer på under minus 17. Det blir intressant om någon hittar en annan källa.