Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#1023245
Lennarte skriver hur man gör på primitivt sätt, så har jag gjort också förr, fast utan bladfjäder. Man slår med slägga på däckkanten så man får klinchen att släppa från fälgen o så använder man däckjärn för att kränga av däcket.
Nuförtiden lämnar jag det gärna till däckverskstad (eller lånar maskinerna) istället :)
av Storfot
#1023281
Amarace skrev:Lennarte skriver hur man gör på primitivt sätt, så har jag gjort också förr, fast utan bladfjäder. Man slår med slägga på däckkanten så man får klinchen att släppa från fälgen o så använder man däckjärn för att kränga av däcket.
En annan variant är att lägga hjulet på marken med en grov träregel upp på däcket och köra upp bilen en bit på den.

Själv har jag en gång i tiden krängt av fyra däck med hjälp av enbart en skruvmejsel. Det kommer jag inte att göra igen...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1023287
Amarace skrev:Lennarte skriver hur man gör på primitivt sätt, så har jag gjort också förr, fast utan bladfjäder. Man slår med slägga på däckkanten så man får klinchen att släppa från fälgen o så använder man däckjärn för att kränga av däcket.
Nuförtiden lämnar jag det gärna till däckverskstad (eller lånar maskinerna) istället :)
"Vi" skaffade en "modern" däckapparat i slutet på -60-talet, men den funkade bara på personbillsdäck. Lastbilar, entreprenadmaskiner och traktorer fortsatte vi på det gamla sättet ända tills jag slutade där hösten -76. Dock var det mest punkteringar, nya däck var inte så vanligt. Däremot hade vi en väldigt bra balanserings maskin. Man lade hjulet på en kona som sitter på en spets, lossar och släpper ner ett stöd, läser av en luftbubbla i en glasring (typ vattenpass), lägger en vikt på fälgkanten av ungefärlig storlek i förhållande till däck och fälg, provar sig fram till rätt storlek, låser fast konan lyfter av hjulet slår på vikten, lägger på hjulet, "läser av" luftbubblan, e.v godkänner eller lägger på en liten vikt till eller flyttar den vikt men redan satt dit. Efter lite trixande är man nöjd, då tar man en skruvmejsel mot fälgen och snurrar fart på hjulet. Medans det snurrar släpper man ner konan, rör sig hylsan ingenting utan hjulet snurrar helt rakt är det Ok, om hylsan rör sig får man med en typ tuschpenna göra ett märke på hylsan, låsa fast konan, göra ett märke på däcket mot märket på hylsan, lyfta ner hjulet, slå på en vikt av lämplig storlek diagonalt mot varandra (en på utsidan och en på insidan), lyfta på däcket igen snurra fart på hjulet, släppa ner honan, e.v göra ett nytt märke, låsa fast konan o.s.v, o.s.v. Det fungerade alldeles utmärkt att balansera hjulen så, men kompisens helelektroniska (som jag lånar numera) är betydligt smidigare att använda :lol: :lol:

Mvh
Lennart
av volvo244gle
#1023302
Ska man bara ha bort däcket (skrot) från fälgen så kan man ta en kniv och skära runt på däckets båda sidor. Gummit är ganska tunt där.
Efter det tar man en avbitare och börja knipsa sig igenom alla ståltrådar som finns inne i kanterna närmast fälgen.
av VolvoSpeedwagon
#1024674
Rådlös skrev:Tack JohnB! Jag kunde inte ordet men så här kan dom se ut: http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_nos ... eadbreaker
1 £ är väl ungefär 13 SKR, tror jag?
Du kan pröva att kolla på tyska Amazon, då euron är lägre än pundet just nu. Jag vet att jag brukade göra det för ett par år sedan för bättre priser.

EDIT: Kollade precis och det verkar inte gå att fynda så mycket på tyska Amazon längre.
av Geronimo
#1610793
För att spara på vinkelslipen ta en morakniv och skär längs sidan på däcket så nära fälgen som möjligt. Gör så på båda sidor. Sen har man bara en mindre del kvar att ta med vinkelslip/dremmel.
#1612583
När jag började jobba på bilverkstad (hösten 1966) hade vi ingen däckmaskin. Vi hade en c:a 25 -30 cm bit av en bladfjäder från en lastbil som vi svetsat ett 11/2" typ grovväggigt rör (typ vattenledningsrör som fanns på den tiden). En fick hålla i röret så fjäderbladet vilar på däcket precis i fälgkanten, nästa man "klappar till" på änden av fjäderbladet med en 10kg slägga. Fanns nästan inga aluminium fälgar på den tiden och fälgarna var inte så breda, 4 - 4,5" (max 5 - 5,5"). Men det funkade, och när man blev van kunde man både hålla järnet ock slå på det med släggan. På lastbils och traktor hjul 20 - 35" (diameter) fick man vara 2 eller 3 man. En som höll, en som slog och en som vilade sig. Och så turades vi om. Däckjärnen vi hade såg likadana ut som dom som finns idag. Kunde ta en halv dag att laga en punktering. Och det var ju brottomjobb, tänk er en bonde som kör punktering mitt i vårarbetet och förlora kanske ett helt dygn. Ofta hade dom bara en traktor på den tiden.
Det var inte bättre förr alltid......
#1612622
Är det någon som har testat om man kan trycka loss däcket från fälgen med några rejäla skruvtvingar? Borde ju vara relativt lätt att komma upp i något ton presskraft..
Man kanske behöver göra ett par U-formade trä- eller stålbitar som man lägger intill fälgen på båda sidor så att kraften från tvingarna hamnar rätt?

Har du en död modul och felmeddelande bö[…]

Du ser uppenbarligen inga problem med ICE-bilar,[…]

Sitter en klisterlapp på luftfilterboxen d&[…]

Belysning xc60 2021

IMG_1409.jpeg Hur fungerar denna belysning? Har […]