Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Okalettos skrev:Jag tänker i lite olika banor, vilket kanske rör till det lite..

Men i fallet med pluginhybrider så skulle det inte vara en extra motor, utan man skulle i så fall ersätta den stora (ofta onödigt stora) framdriftsmotorn, med en 'pytteliten' som endast laddar batterierna, vid behov. En sådan motor kan jobba med ett konstant lågt varvtal och innebär väldigt få parametrar att beakta.
Det blir såklart förluster även med en sådan motor, men betydligt mindre förluster (och mindre avgaser) än att ha en stor konventionell bränslemotor för framdrift.

I fallet med en renodlad elbil, så som de ofta är byggda idag, så är ju en generatormotor mycket mindre motiverad, annat än som dyrt lyxtillval, och kommer ju inte att göra att speciellt många fler skaffar elbil..
Och det är möjligt att det är som Lövet skriver, att det inte skulle bli något lägre pris om man halverar batteribanken och sätter in en liten generatormotor.. Och dessutom blir det ju inte noll-utsläpp.. Så, när det gäller renodlade elbilar är kanske idén inte så bra.
En renodlad elbil är ju inte längre en renodlad elbil om du sätter in en ICE för att generera ström till batteriet.

Räckviddsförlängare har ju redan testats, utan större framgång.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV är väl det senaste exemplet, men hur många sådana ser du på gatorna?

Kanske att tekniken kunde fungera i större bilar, pickuper mm där ett tillräckligt stort batteri blir dyrt och tungt.

Men i vanlig personbil ser jag ingen vettigt nytta.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
joysam skrev:För några år sedan…

Laddmöjligheterna har utvecklats.
Ja, jag skrev ju det, att det har förbättrats sen dess.
Och det tog alltså en dag att åka de 60 milen, inte en extra dag, för det gick ju åt omkring 8 timmar även tidigare.
Det tar åtta timmars körning med dieselbilen. Påfyllning av bränsle tar fem minuter.
Även elbilarna har utvecklats och att du skulle behöva ligga på en förbrukning på någonstans uppemot 7,5 kWh/mil låter faktiskt smått orimligt, elbilsägare med husvagn brukar inte ha över 3,6 kWh/mil och då kommer man ju i varje fall 20 mil mellan laddstoppen, med vanliga elbilar.
Ja, kanske det. Jag har inte provat än och det finns ytterst sparsamt med dokumentation att hitta om vad de verkligen tar. Jag räknade på en bil som går 40 mil i vanliga fall. Ladda enbart mellan 10 och 80% gör då 0,7*40=28 mil. Med husvagn dubbla förbrukningen ger 14 mil. Laddstolparna står förstås inte exakt där batteriet tar slut, så efter 10-12 mil får man ladda för att vara säker på att man kommer till nästa. Eller stå och ladda till 100% vilket tar ännu längre tid. Särskilt som det då, när jag räknade, bara fanns 22 kW på ett ställe där det var nödvändigt att ladda.
Vad är rimligt att räkna med idag? Ska man gå på 60 mils räckvidd (utan vagn, alltså) eller ännu mer?
Vad för elbil och husvagn var det?
Vagnen är en 2,5 meter bred, 1700 kg. Elbilen var en tänkt bil, eftersom jag inte hade någon att prova med, varken då eller nu. Jag har försökt locka hit någon med en elbil för att provdra husvagnen, så jag kan se hur det fungerar i verkligheten, men antingen vill de inte eller (oftast) är deras elbil för klen.
Okalettos skrev: Idag, 08:25 'pytteliten' som endast laddar batterierna, vid behov.
Hur liten är pytteliten? Vid normal körning behöver du ha åtminstone omkring 20kW generator, pga förluster osv skulle det knappt räcka till 120km/h eller att ladda batteriet alls annat än det man får vid inbromsning och långsammare körning. En ganska stor och tung pjäs skulle jag tro, sedan bensinmotor som ska orka driva den blir inte så liten heller plus en tank. Dessutom låter allting. Nja, jag var inne på denna idé för ett par år sedan, men insåg att det nog finns en orsak till att det inte blir så billigt eller praktiskt.
EbbevonVolvo skrev:Precis! Det är väl bara dom som behöver köra med släp/husvagn som eventuellt får problem med räckvidden. Jag behöver bara köra med släp ett par gånger/år.
jag gjorde en efterkalkyl när jag hade gett upp och skaffat eget släp, i stället för att låna eller hyra. Satte ett kryss i en almanacka varje gång jag hade ett släp, eget eller någon annans, kopplat efter någon bil under ett år. Blev 50 gånger när året var slut.

Det är inte så mycket räckvidden som begränsar för att dra en husvagn efter elbilen, det är tiden man får stå extra för att ladda. När vi är ute är det oftast så att vi ska någonstans och sen står vi där ett tag. Tar det då så mycket längre tid att komma fram att det innebär en extra övernattning är det en extra semesterdag som går åt. Snart går jag in i den eviga semestern, så då kan jag helt enkelt köra en dag tidigare och börjar kanske dra husvagn med elbil.
Själv har jag inte alls något emot att ha elbil i sig självt. Kunde bytt direkt om jag inte hade behövt ha kvar dieseln för de där extremlasterna.
Okalettos skrev:Men i fallet med pluginhybrider så skulle det inte vara en extra motor, utan man skulle i så fall ersätta den stora (ofta onödigt stora) framdriftsmotorn, med en 'pytteliten' som endast laddar batterierna, vid behov. En sådan motor kan jobba med ett konstant lågt varvtal och innebär väldigt få parametrar att beakta.
En liten förbränningsmotor, optimerad för batterladdning, måste gå med ganska högt varvtal för att fungera bra. Ska den driva en 20 kW generator behöver den själv ge närmare 30 kW för att fungera. Den ska ju dra runt oljepump, vattenpump, ge ström till kylfläkt och sådant också.
Då kan den ladda så det går jämnt ut i motorvägsfart, i bästa fall.

Men som sagt, det har redan provats och inte blivit någon succé. Kanske lika bra att göra som Teslaföraren som drog en husvagn till en camping och sedan körde bort och parkerade sin bil i skogskanten i stället för att ställa den vid husvagnen. Närmare kontroll visade att det stod ett Biltemaelverk och fyllde på lite för att bilen skulle kunna ta sig till en riktig laddare sedan.
Okalettos skrev:Men i fallet med pluginhybrider så skulle det inte vara en extra motor, utan man skulle i så fall ersätta den stora (ofta onödigt stora) framdriftsmotorn, med en 'pytteliten' som endast laddar batterierna, vid behov. En sådan motor kan jobba med ett konstant lågt varvtal och innebär väldigt få parametrar att beakta.
Precis en sådan var BMW i3 REX. Den hade i princip en scootermotor som generator. Men nu har den slutat tillverkats - för att den användes bara i snitt några gånger per år när BMW undersökte bilarnas faktiska data. Det är som att åka runt med en dyr och tung snuttefilt i bakluckan. Det är bättre att ladda de gånger man åker långt.

Generellt är räckviddshetsen skadlig. De flesta skulle klara sig med mycket mindre batterier och bara ladda de få gånger man behöver åka långt. Det är väldigt ovanligt att åka långa resor konstant hela tiden men de som gör det är ganska högljudda.
Semestern börjar idag så inatt rullar vi iväg med elbil och husvagn mot Frankrike och Italien.
Tänkte 87mil första dagen från Göteborg till Soltau och räknar då med 3 laddstopp. Helt ok på 11h ren körning. Har bara en 1000kg vagn.
Lövet skrev: Idag, 12:48
Precis en sådan var BMW i3 REX. Den hade i princip en scootermotor som generator. Men nu har den slutat tillverkats - för att den användes bara i snitt några gånger per år när BMW undersökte bilarnas faktiska data. Det är som att åka runt med en dyr och tung snuttefilt i bakluckan. Det är bättre att ladda de gånger man åker långt.

Generellt är räckviddshetsen skadlig. De flesta skulle klara sig med mycket mindre batterier och bara ladda de få gånger man behöver åka långt. Det är väldigt ovanligt att åka långa resor konstant hela tiden men de som gör det är ganska högljudda.
Nej. Det suger med litet batteri. Man vill ha lite marginal, man vill ha en användbar räckvidd även efter några års degradering. Andra fördelar på köpet är att batteriet får ett lugnare liv med mindre risk för problem då det blir mindre belastning per cell och färre laddcykler eller att man kan nyttja 20-80% mer i praktiken.
Själv med ett 40kWh-batteri och 27 mils räckvidd är jag nästan nervig så fort man ska på en 10 mils tur för det räcker nätt och jämt fram och tillbaka även på sommaren. Håller jag under 100 hela vägen får jag en rimlig marginal och är hemma med knappt 10% kvar. Senast blev det 7 mil extra körning på destinationen, så får man stå och vänta 30 min eftersom någon annan lyckades ta platsen precis innan. Sedan ladda en kvart, det blev kall middag och sitta ensam och äta efter det.
Dessutom kostar det ca 5ggr så mycket att ladda borta med milkostnad på samma som en dieselbil då..
20FJan skrev:Nej. Det suger med litet batteri. Man vill ha lite marginal, man vill ha en användbar räckvidd även efter några års degradering. Andra fördelar på köpet är att batteriet får ett lugnare liv med mindre risk för problem då det blir mindre belastning per cell och färre laddcykler eller att man kan nyttja 20-80% mer i praktiken.
Det finns givetvis en skala för detta. Men idén exempelvis att dimensionera för att åka 50 mil motorväg utan laddning vintertid är inte något som är ett effektivt sätt att fördela battericeller på. Bättre tillverka fler men något mindre batterier då.
joysam skrev: Igår, 15:48 Moderna elbilar klara ju redan idag kyla utan några egentliga problem.

Jag körde över 50 mil förra vintern, startade i minus 17, några få minus vid slutmålet.

Och bilarna blir ju allt bättre.

Men fortsätt gärna att leta fel.
Om man i sin egen lilla bubbla tycker att minus 17 är kyla -- då har man nog inte insett att Sverige är ett avlång land...

Moderna elbilar klarar in rejäl kyla speciellt bra. Jag kan ge ett exempel. Vår granne var uppe till Skellefteå när det var kring minus 30. De fick för hand rulla in sin Tesla Y i ett varmgarage för att kunna ladda den. Den accepterade inte laddning i den temperaturen. VW har också "moderna" modeller med liknande problem.

Jag har släktingar som bor på ställen där det är under -30 under 2-4 veckor om året. Ibland även längre. Då är det lindrigt saft problematiskt med en bil som inte klarar av det.

Det går med betog att hävda att det är ett fåtal personer som har det så här. Men om du tillbehör den gruppen som med en viss regelbundenhet hamnar i låga temperaturer (vilket -17 inte är. Då får du fortfarande tävla i längdåkning...) så vill du gärna ha en bil som klarar av det.
  • 1
  • 435
  • 436
  • 437
  • 438
  • 439
DennisCA's Volvo 850 -97

Spackel och sånt är min svaghet å[…]

Balans ljudsystem

Ingen skillnad på 2025 modellen med mjukvaru[…]

Köpråd V60 Recarge

Det ligger en återkallelse på just tra[…]