Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av BiggusD
Någon mer än jag som sett en svartpolisbil? Jag menar inte de gamla bilarna utan en V70N. Den hade POLIS målat på sidorna och saftblandarna på taket. Jag har kollat med andra människor, ingen har sett någon. Jag har tom mejlat rikspolisen och frågat vad det är för bil. Svaret var bara "Det stämmer att det finns sådana bilar för vissa ärenden." :roll:

Vilka ärenden?
Användarvisningsbild
av Karlssson
BiggusD skrev:Någon mer än jag som sett en svartpolisbil? Jag menar inte de gamla bilarna utan en V70N. Den hade POLIS målat på sidorna och saftblandarna på taket. Jag har kollat med andra människor, ingen har sett någon. Jag har tom mejlat rikspolisen och frågat vad det är för bil. Svaret var bara "Det stämmer att det finns sådana bilar för vissa ärenden." :roll:

Vilka ärenden?
Tjo.

Undra om det inte är en militärpolis, såg en svart Mercedes Vito (minibuss) som det stop POLIS på med vita bokstäver. Den var militär reggad och åkte på E22 utanför Ronneby. (D)

//Karlssson
av Skugglo
Enligt uppgift så är det kravallpolisen som använder dessa, helt omöjliga att ha sönder tydligen. Kostar mer en ett par förmögenheter, vet inte om det stämmer på denna dock men de mattsvarlackade bussarna är det i alla fall.
Användarvisningsbild
av ElStoffo
Japp, det är kravallpolisen, de använder många merca bussar och några andra, de är dock inte helt svarta utan en lite gråa i färgen. Står polis med vita bokstäver på bilarna. Ska se till att ta ett kort nästa gång jag ser en här utanför!
Användarvisningsbild
av Henke850
Jag såg en Volvo 240 polisbil förra veckan. Det måste ju varit något skämt? :roll: :lol:
av Infide
Jag blev omkörd av en typ S70 guldfärgad civil häromdan med saftblandare på taket, såg en gammal 940snut nere i varberg för ett tag sen och morsan såg en svart 745a civil med saftblandare som stannat en person på motorvägen :P
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Får polisen verkligen köra med så "osäkra" bilar? :roll:

Jag vet att det var tal i media om att polisen i Övertorneå körde omkring med en polisbil V70 generation 1(97-00) och den uppfyllde inte säkerhetskraven...

/Kalle
Användarvisningsbild
av ElStoffo
Jag bor precis brevid rikspolistyrelsen / STHLM´s polisen m.m..( dom har ju ett helt kvarter med olika enehter) Ni skulle bli förvånade om ni visste alla de typer av bilar som polisen använder idag. Nästan varje dag när jag går utanför porten ser jag polisbilar jag ej sett förut.

Några ex.
Impreza, Suburban, Tristar, Passat, Skoda, Van, Bmw X5, XC90 saab 900, saab 9-3 m.m... Jag skulle kunna göra listan lång!

Inte nog med det, på många utav dagens civilare kan man inte se att det är en polisbil, saknar de extra ant. på taken, inga svarta rutor m.m.. Igår så jag en SAAB 9-5 sedan helt normal, de hade till och med monterat en GPS med sugkopp i fönstret. Då den stod på besiktningsbil´s plasten gick jag fram och tittade, men visst i den satt radio monterad samt lite övrig utr... så nu är de luriga!
Användarvisningsbild
av uno83
Alla används väl inte av trafikpolisen dock? Knarkspan t.ex. har väl väldigt anonyma bilar.
Användarvisningsbild
av ElStoffo
Det stämmer.

Span, Säpo, Trafik, Tunnelbanepolis, Insatsstyrkan m.m.m....
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]