Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,
Mina kunskaper är lite rostiga.. Kanske nån av er andra har bättre koll..
Är ute efter friktionsytornas toleranser.. Dvs kasst, parallelitet och ev planhet..

"Liggande H" DTV 0,015
vad avses? Har nog aldrig sett liggande H på en ritning.. Och vad kan DTV betyda?

"Lokalt kasst 0,050 med ref till F"
borde inte kasstet referera till en referensyta som är vertikal snarare än horisontell, (F)..?
.
Screenshot_20221014-200434_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20221014-200434_Samsung Internet.jpg (428.09 KiB) Visad 1301 gånger
Då ska vi se... Fler som är rostiga här men... DTV står för Disc Thickness Variation, och som namnet tyder på så är det hur mycket tjockleken får variera på olika platser på skivan för att anses ok.
Lokalt kasst är ungefär som det låter, hur mycket skivan får "kasta", eller som vi brukar säga - hur skev den får vara, som mest för att anses ok.
Okalettos skrev: fre 14 okt 2022, 20:16 Hej,
Mina kunskaper är lite rostiga.. Kanske nån av er andra har bättre koll..
Är ute efter friktionsytornas toleranser.. Dvs kasst, parallelitet och ev planhet..
Visst har du koll på att om det sitter några rost- eller smutsmolekyler kvar på navflänsen så hamnar skivan snett när man drar ihop allt, oavsett hur exakt svarvad skivan än är.
Med de skivorna jag köpte sist följde en instruktionslapp där det stor att man skulle ägna minst 5 (eller var det 10) minuter på att putsa upp flänsen. Dock stod inget om hur intensivt man förväntade jobba.. :-D
Lucif3r skrev: lör 15 okt 2022, 05:05 DTV står för Disc Thickness Variation, och som namnet tyder på så är det hur mycket tjockleken får variera på olika platser på skivan för att anses ok.
Aha, så DTV är själva planheten då alltså?
Erik Å skrev: lör 15 okt 2022, 08:33 Visst har du koll på att om det sitter några rost- eller smutsmolekyler kvar på navflänsen så hamnar skivan snett när man drar ihop allt, oavsett hur exakt svarvad skivan än är.
Med de skivorna jag köpte sist följde en instruktionslapp där det stor att man skulle ägna minst 5 (eller var det 10) minuter på att putsa upp flänsen. Dock stod inget om hur intensivt man förväntade jobba.. :-D
Jajamän sånt är jag noga med..
Dock, på dessa bilar finns ju ingen skruv som håller skivan på plats när hjulet är av, så vid varje hjulskifte finns väl risken att skivan hamnar i ett nytt läge, t ex 'uppe på' nån rostförhöjning?
Har mätt upp skevheten på ena skivan fram till 0,090 (mitt på, inte ytterst), vilket skulle kunna förklara varför det skakar lite numera när man bromsar.. Skivan på andra sidan håller 0,030..
Ps. Fråga mig inte varför jag mätte mitt på och inte ytterst :-( Ds.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag köpte nya Brembo skivor fram till min pappas bil. De var långt från bra.. väldigt grov yta och pulserade vid inbromsning från dag 1.
Efter mycket krångel fick jag reklamera de.
Antagligen måste skivorna vändas mellan att man svarvar framsida och baksida. Det är där det finns möjlighet att spänna upp dem skevt..
Större tillverkare som har automatiserat tillverkning borde rimligen ha detta under kontroll medan små verkstäder möjligen har större spridning pga manuell hantering. Därmed inte sagt att noggrann manuell tillverkning överträffar robotar.
I all kvalitetscertifiering ingår att ha kontroll på sin kapabilitet men det går förstås att sätta ribban lågt :-D
Ska du svara bromsskivor i en "vanlig" verkstadssvarv får du svarva båda sidor i samma "uppspänning" annars blir det inte bra.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]