Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,
Har en tub med bromscylinderfett, kompatibelt med bl a bromsvätska dot4..
Kan dock inte utläsa om fettet är 'kompatibelt' med gummi (damaskrar) eller som fett på glidbultarna..
Är det underförstått att det är kompatibelt, eller bör jag välja något annat, som mer uttryckligen klarar det jag eftersöker..?
Användarvisningsbild
av lennarte
När jag började jobba med bilar var det rött fett i bromscylindrar och grönt fett utanpå. Detta var i slutet på -60-talet så det har hänt en hel del sedan dess. Det gröna fettet försvann på -70-talet, men jag tror det röda finns kvar. Numera använder jag silikon fett till kolvar och gummitätningar i oken (Biltemas) och kopparpasta till alla glidytor (bromscylindrar finns ju nästan inte alls längre). Till glidpinnarna använder jag samma silikon fett.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Största skälet till att man använder silikonbaserat fett är att det inte smälter vid hög värme och kan därmed inte rinna ut på skivorna. Sånt gynnar inte god bromsverkan så att säga :-D
Bälgarna verkar vara av silikongummi nuförtiden, de tål förmodligen vilket smörjmedel som helst. Men o-ringen runt kolven är av något gummimaterial som sväller av petroleum, iallafall lacknafta (jo jag har provat). Om ett fett kallas "bromscylinderfett" borde det väl rimligen vara kompatibelt med o-ringarna? :-)
av Okalettos
Erik Å skrev: mån 12 sep 2022, 22:38 Största skälet till att man använder silikonbaserat fett är att det inte smälter vid hög värme och kan därmed inte rinna ut på skivorna. Sånt gynnar inte god bromsverkan så att säga :-D
Bälgarna verkar vara av silikongummi nuförtiden, de tål förmodligen vilket smörjmedel som helst. Men o-ringen runt kolven är av något gummimaterial som sväller av petroleum, iallafall lacknafta (jo jag har provat). Om ett fett kallas "bromscylinderfett" borde det väl rimligen vara kompatibelt med o-ringarna? :-)
Jag är med på vad du menar ang smältpunkt, även jag ställer mig lite tveksam till att smält fett (rätt applicerat) kan ta sig till bromsytorna, men visst, hamnar det där så är det ju inte bra 😬..
Men angående o-ringar så har du en desto större poäng inser jag nu 👍🌞.. Det måste ju/väl förklara varför jag köpte tuben för några år sedan.. Minnet är kort.. :-)

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]