Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kaffetobbe
Funderar på att importera en bil från Holland och undrar över lyxskatten som dom har (btw).
Det står ju oftast excl btw och jag undrar om jag drabbas av den skatten eller hur funkar det?
Bilarna jag tittat på är alla nyare än 2012.
Vilka andra kostnader får man räkna med vid import från Holland.
Interimsskyltar/exportskyltar + försäkring mm.
Annat man bör tänka på?
av andersuw
Har inga erfarenheter av att importera bil från just Holland, däremot från Tyskland även om det är rätt många år sedan nu (1996). Kan dock inte tänka mig att du behöver betala någon skatt som är specifik för landet ifråga. Vid köp av begagnad bil som privatperson och inom EU förutsätts att du betalar moms till den du köper bilen av (om det är en bilhandlare och inte en privatperson). Varken moms eller tull behöver erläggas vid importen. Vid/efter importen behöver du betala interimsskyltar, registreringsbesiktning, slutliga registeringsskyltar och (tror jag) skrotningsavgift.

När det gäller försäkring bör du se till att försäkra bilen hos ditt reguljära försäkringsbolag efter köpet och före ankomsten till svenska gränsen. Jag vill minnas att jag därutöver hade någon slags korttidsförsäkring som ordnades samtidigt med att jag fick "exportplåtar" i Tyskland och som tillät mig att köra försäkrat fram till svenska gränsen. Bilen försäkras i Sverige på chassinumret snarare än registreringsnumret (som du ännu inte vet i det läget) och du bör höra dig för med ditt försäkringsbolag om hur detta görs och hur du kan få försäkringen dokumenterad före införseln. Du behöver den dokumentationen för att få interimsskyltar. Du kan visserligen fortsätta köra på de "exportplåtar" du får i Holland även efter att du passerat gränsen till Sverige. Tror inte tullen hindrar dig från att köra med de plåtarna eftersom det är en polisiär fråga snarare än en tullfråga. Men det är noga taget olagligt att köra på annat än interimsskyltar sedan du passerat gränsen.

I mitt fall strulade det lite med detta. Jag hade övererenskommit med försäkringsbolaget (i mitt fall Volvia) om att jag skulle ringa dem och få försäkringen tecknad så snart jag hade chassinumret vilket jag också gjorde. De skulle sedan faxa dokumentationen till tullen vid den aktuella gränspassagen (i mitt fall Helsingborg), vilket enligt Volvia brukade fungera bra. Tullen i Helsingborg visade sig dock ovillig att godta dokumentation via fax. Så det slutade med att vi (min fru och jag) fick stanna över natt på motell och sedan dagen därpå besöka närmsta Volvohandlare, som, efter kontakt med Volvia, utfärdade intyg på att bilen var korrekt försäkrad. Först därefter kunde vi få interimsskyltarna och åka vidare på dem. Nu gjorde inte detta så mycket eftersom vi kom till Helsingborg mitt i natten (vid tretiden om jag minns rätt) och behövde sova lite i vilket fall innan vi fortsatte resan.

EDIT: Efter vad jag kan se här

http://svebil.se/index.php?option=com_c ... &Itemid=36

är den särskilda skrotningsavgiften numera "skrotad". Istället får du betala förhöjd fordonsskatt första gången den skall erläggas.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
Det där borde ha ändrats lite. Numera får man ju köra med exportskyltarna 1 månad även i Sverige?
av andersuw
Lövet skrev:Det där borde ha ändrats lite. Numera får man ju köra med exportskyltarna 1 månad även i Sverige?
Kan mycket väl hända att man ändrat på detta och bara bra att det skett i så fall. Tidigare var det ju lite moment 22 över det hela vad försäkringen beträffar. Den försäkring man kunde teckna utomlands sedan man köpt bilen gällde bara med exportplåtarna på (om jag minns rätt). Och det var ju rätt knepigt att dokumentera redan vid gränsen att bilen hade en svensk försäkring som gällde tillsammans med de interimsplåtar man var skyldig att sätta på vid gränspassagen.
av LuddeM
@Kaffetobbe, Även jag funderar på att köpa mig en bil från Holland. Har du blivit något klockare? Tror du det blir billigare om vi går samman till biltransporten? Då har vi två bilar som ska till Sverige iallafall :P
Användarvisningsbild
av Steffe3
LuddeM skrev:@Kaffetobbe, Även jag funderar på att köpa mig en bil från Holland. Har du blivit något klockare? Tror du det blir billigare om vi går samman till biltransporten? Då har vi två bilar som ska till Sverige iallafall :P
Spontant tror jag han har löst det efter 5 år Bild
av Lövet
LuddeM skrev::-o va i hela!! Är helt bombsäker jag läste 2021 någonstans 😅😅😅 Skrev säkert i fel tråd 🤓
Kan vara så att det datumet är från när Google indexerade sidan sist
Användarvisningsbild
av fjohan82
Hur som helst lär svar förmodligen dröja då Kaffetobbe senast var inloggad lör 17 dec 2016 kl. 10:14 ;-)

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]