Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sally
Hej !
Bilen är opel astra g 2003 som katalysatorn är igensatt. Är det nån som har bytt eller nån mekaniker som kan svara vad det kostar ca ? Beställde en ny kat från autodoc . Har inte frågat för pris till verkstäder än. Vad skulle det kosta tror ni för arbete ?
Användarvisningsbild
av lennarte
Många verkstäder vill ju sälja reservdelarna också, dom tjänar ju även på det.
Min 745-a är det inte svårare än att byta en ljuddämpare, men på frugans VW Passat -04 skulle jag inte frivilligt ge mig på att byta. Så sanningen är någonstans emellan där. Du får ringa runt och fråga, och bry dig inte om märkesverkstäder. Dom lär inte sätta i en piratdel, prova någon mil utanför tätorternas centrum. Du måste också ta reda på varför den är tät, den blir inte tät av ålder. Annars tätnar kanske den nya också. Min katalysator är 32 år gammal och bilen har rullat omkring 50000 mil, men katalysatorn fungerar.....
av MickeM
Jag har i bekantskapskretsen bytt två katalysatorer som kollapsat och smält samman så dom blivit täta. Detta utan att vara följdfel.
En Volvo och en Kia. Desto fler har bytts av effektivitetsproblem.

Hur mycket jobb det är beror på hur den sitter, och hur lätt allting lossnar. Inkl syresensorerna.
Ofta får man flytta över båda eftersom dom ofta sitter i samma del som kat, och det händer att dom skär. Inte jättevanligt. En syresensor (lamdasond) kostar runt 3000kr.
av MickeM
Partikelfilter och katalysator är inte så lika uppbyggda. Det finns inga bra "hus-kurer" för katalysatorer. Dom har i regel sönderbränd platinabeläggning eller skadade mekaniskt.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]