Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Udenius
Hej på er
Har haft den dåliga smaken att köpa en gammal mb åt sambon, nu är den trasig igen och naturligtvis blir det mina problem ...

Bilen är okörbar och går inte att bogsera, måste flytta den ca 10 mil till garaget för att byta bärarm fram, nåväl, min fråga till er

vet ni om det finns någon dolly att låna för en vettig peng i sthlms-området? Att hitta en biltrailer som får lasta 1740 kg går men hittar ingen bil att hyra som får dra 2200 kg (240:n får ju som bekant bara dra 1500kg med BE), tänkte därför att dolly och separerad kardanaxel (automatare) vore en bra idé, men det var också lättare sagt än gjort ...

Alla tips mottages tacksamt!

// Andreas
Användarvisningsbild
av eslund
En tanke kan ju vara att fråga en bärgningsfirma om dom kan ta med den på en "returresa".. Kostar nog inte så många kronor då..
av Udenius
Mja, tanken har faktiskt slagit mig, har haft kontakt med en bärgare som kan tänka sig att göra det "på sidan om", men det hamnar ändå ett antal tusenlappar över vad jag tycker är rimligt. Hur man än ser det blir det cirka 30 mil att köra tur och retur med tanke på inställelseresa och returresa ...

jag har för dåligt med kontakter för att kunna nosa upp en "returresa", men tanken var god.
Användarvisningsbild
av Nexus
Sväng in på närmaste lack firma eller bildemontering .De har säkern någon kille som tar en tur och drar in lite fika pengar till företaget :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Låna en "hantverkarpickup" nissan kingcab, toyota hilux, maxda BT-50 etc. alla dessa bilar drar minst 2500kg släp
av Udenius
tack för svaren
jobbar själv i byggsvängen så känner väl till det, alla mina bekanta byggare har dock bytt bort sina törstiga fordar och chevor mot caddys och motsvarande, dessutom har jag upplevt det svårt att låna en bil av någon man inte känner väl för ett sådan ändamål, jag har kört med stor husvagn i snart tio år men det vet ju inte dom ...

har nosat upp några dollys runt om i landet, men tyvärr inga runt sthlm. har dessutom fått pris för iveco hyrbil med 3000kg biltrailer för ca 2000 kr så har lite på gång. Enda problemet som jag ser är att 2000 kr nästan är en tredjedel av restvärdet på bilen ...

// Andreas
En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en d[…]

Tråkigt med rosten, det är tyvärr […]

Generator laddar ej batteriet

IMG_9881.jpeg Köpte en lödkolv och l&o[…]

Noterat, tack!