Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Problemen med "skeva" skivor, är det alltid skeva skivor?? Jag kör inte många mil om året (400 - 600 mil) och är väl ingen "racerförare" längre även om min trotjänare (745-88B) fortfarande orkar upp i en ansenlig fart (omkring 200 km/tim). I alla fall gjorde sist jag provade (några år sedan förstås). Dom problem jag har är rostmarkeringar som blir när bilen står still några dagar efter regnväder (symtomen i ratten är domsamma). I detta fall räcker det ofta att bromsa hårt från omkring 150 km/tim två eller tre gånger efter varandra och sedan köra lugnt igen. 2 ggr under dom 10 år jag haft bilen har jag bytt alla 4 skivorna (första gången redan när jag fick den), och nu i höstas satte jag upp dom skivorna jag bytte för c:a 5 - 6 år sedan I en svarv och slipade rent dom med en stiftslip men smärjeldukstrissa (svarvade inte dom) och det funkade bra. Så nu ligger det 4 st andra skivor och väntar på "behandling". Alla 8 skivorna jag har är Biltemas. Annars har jag köpt några skivor på www.mister-auto.se, där kan man enkelt välja fabrikat (och pris!!). Sist köpte jag till äldsta dotterns Mazda 6 -07, också rostskadade. Får se hur dom fungerar (fabrikat ATE), bytte både skivor, belägg och ok på den
Billyftar på OKQ8 borttagna

Vilken lyx, stenplattor. Jag har grovt kross grus!

Hej! Jag har stött på ett riktigt sp&o[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Då var bilen såld, nya ägaren h&a[…]

Laga rostbubbla

Varför epoxilim, när det finns riktigt s[…]