EbbevonVolvo skrev:Jag har redan skrivit om problemen och rekommendationen från Ystads kommun här:
viewtopic.php?p=1288086#p1288086
Mycket tråkigt att man når denna nivå på problemen överhuvudtaget. Men det handlar i mångt och mycket om förnekelse av teknisk verklighet när personliga visioner ska genomföras. Att stänga ner inhemsk baskraft och ersätta den med intermittent kraft i kombination med ökad elanvändning är inte realistiskt. Men det hindrar inte att det ska genomföras. Dessutom forcerat för att ytterligare spä på problemen.
EbbevonVolvo skrev:Jag har under många år betalat extra för strömmen p.g.a. att jag bor i elområde 4. Dessa extra kostnader var för att det behövs lång transport av elen och att bygga ut stamnätet hit ner. Nu har dessa pengar uppenbarligen hamnat någon annan stans.
Jag är också orolig för hur framtidens el ska tillgodoses.
Jag bor också i elområde 4. Jag har också betalat extra. Men jag har aldrig ens tänkt tanken att de pengarna skulle användas för avsedda ändamål. Det hela handlar om storpolitik när den är som värst.
Det hela kan sägas ha börjat med danskarna deltog i tjatet om stängning av Barsebäcks kärnkraftsreaktorer. De stängdes 1999 och 2005.
När elbrist uppstod i Södra Sverige till följd av stängningen så protesterade Dansk Energi mot att exporten av el från Sverige till Danmark stundtals begränsades, framförallt under kalla vinterdagar. Orsaken till Svenska Kraftnäts agerande var att det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el, det förelåg risk för elbrist i södra Sverige.
Dansk Energi anmälde Svenska Kraftnät till EU-kommissionen 2006, ett år efter sista reaktorn stängts i Barsebäck.
EU-kommissionen krävde 2010 att Svenska Kraftnät hanterade överföringsbegränsningarna på ett annat sätt. Följden blev en indelning av Sverige i fyra elområden den 1 november 2011.
EU har som mål att skapa en gemensam elmarknad där kunderna ska kunna köpa el från vilket elhandelsföretag som helst i Europa. Elområdena skulle stimulera till att nya kraftverk byggs där det är underskott på el, och till att elnäten förstärks för att kunna föra över mer el inom Sverige. Vad har hänt: En gemensam elmarkand. Men ändå olika prisområden... Bygga kraftverk där det råder underskott?? Stängning av Barsebäck i elområde 4 så att det blev underskott... Och förstärkta stamnät?? Det som förstärkts mest är elöverföringsförbindelserna med utlandet.
Och det värsta av allt: Klimatet blev den stora förloraren på denna hantering.
Och man kan inte låta bli att undra över Danskarnas skäl till att de medverkade till stängningen av Barsebäck. Var det enbart av risken för en olycka? Eller fanns det ekonomiska incitament? Ibland exporterar Danmark el till Sverige som en följd av stängningen av Barsebäck.
EbbevonVolvo skrev:Jag är också orolig för hur framtidens el ska tillgodoses.
Jag också. Man ignorerar problem som redan finns i verkligheten, och som bara blir större och större. Det råder stundtals ren förnekelse av verkligheten.