Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ok, respekterar din syn på det. Jag har lite mer tvivel kring det än dig, baserat på det jag hittar kring tillgänglighet på både vindkraft och kärnkraft.
joel80 skrev: lör 26 jan 2019, 23:52
VolvoB20 skrev: Hon kan ju gärna förklara hur hon lagrar sin vind-el från en blåsig höst till två vindstilla smällkalla vinter månader.
Du missade: "...trots att den legat mellan 15 och 37 procent under de timmar som elförbrukningen varit som högst de senaste tio vintrarna".
Ok, Så i en nära framtid har vi avvecklat vårt fossilbeorende. LKAB/SSAB producerar fossilfritt stål i Norrland, det har ökat förbrukningen av el med 25Twh år. Nothvolt kör upp 5 Twh i nya batteri fabriken.

Lägg sedan till elen som man redan använder till övriga industrier som Kubals aluminiumsmältverk, transporter och uppvärmning av bostäder i Norrlan Ojdå ... Helt plötsligt så använder norrlänningarna upp långt mer än hälften av all vattenkraftverks-el (drygt 60 Twh) själva, det blir inte mycket ström kvar att skicka söder ut längre :-o

Och så har kärnkraften stängt i södra Sverige ned på avveckling/energiskatt/åldersbeslut.

Så södra Sverige får drivas med förnyelsebar Vind/Sol-el, jobbigt då om den droppar till "15 och 37 procent" .... och det var ju vad som hänt under 10 år, just under effekttoppen. Ibland droppar ju vind-effekten till 6% om man tittar på produktionen senaste 3 åren..

Vad händer om det inträffar. Minimalt med ström över från vattenkraft, kärnkraft avvecklad och vindkraften på 6 % :-o :-o :-o

Men det är kanske bara jag som tycker det verkar vara ett problem ?
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
VolvoB20 skrev:Men det är kanske bara jag som tycker det verkar vara ett problem ?
Nej. Många andra anser att det är ett problem. Jag också.
Jag också.. Men det är faktiskt inget som elbilar har nån större påverkan på. Problemet måste lösas så att effekttopparna fungerar. I de tillfällena behöver inte elbilen ladda, utan med V2G kan de faktiskt minska behovet där. Elbilar kan till största del laddas under den tid på dygnet då elen i övrigt används minst... alltså, man måste lösa problemen med toppeffekt, oavsett elbilar. Toppeffekten kommer inte vara högre med elbilar, den kan dock bli lägre, om V2G och V2H får genomslag.
Jag har redan skrivit om problemen och rekommendationen från Ystads kommun här:
viewtopic.php?p=1288086#p1288086

OM jag hade en elbil så skulle inte jag låna ut mitt batteri till någon annan. Inte ens till mig själv. All laddning och urladdning från ett batteri "sliter" på det. Kommer definitivt att sänka livslängden på batteriet.

Jag har under många år betalat extra för strömmen p.g.a. att jag bor i elområde 4. Dessa extra kostnader var för att det behövs lång transport av elen och att bygga ut stamnätet hit ner. Nu har dessa pengar uppenbarligen hamnat någon annan stans.
Jag är också orolig för hur framtidens el ska tillgodoses.
joel80 skrev: mån 28 jan 2019, 21:30 Jag också.. Men det är faktiskt inget som elbilar har nån större påverkan på.
Där tycker vi lite olika.....

I Sverige kör fordon med förbränningsmotor upp 100 Twh energi i form av diesel/bensin per år i runda slängar. Det är bilar/mc/moped/buss/lastbil/traktor/båtar osv
När vi nu går över till eldrift kommer det ha en större påverkan på elförbrukningen (toppeffekt/årsförbrukning/lagringsbehov) även om elmotorn är 2-3 ggr så effektiv.

Det är ju lösbart men jag lyssnade på nya regeringen och Isabella Lövin igår och det är ju bara samma gamla visa som vanligt och det imponerar inte.

-Massiv Grön Skatteväxling under mandatperioden. Höjda skatter med 15 miljarder på miljöskadligt (sugrör, plastpåsar och fossila bränslen) man behöver ju inte vara Einstein för att det mest hamnar på Bensin/Diesel, så nu får vi upp de olika direkt/indirekta skatter och avgifterna till 115 miljarder per år.

Och var är skatteväxlingen, jo 1% av pengarna för stödja utsläppsminskningar(Industriklivet, Energiklivet etc) och 1% för att stödja förnyelsebar CO2 neutral energiproduktion (Investeringsbidrag etc).

99-98% Går till att täppa till andra hål i budgeten, som vanlig är det ingen grön skatteväxling utan bara en undflykt för att höja skatterna igen.
EbbevonVolvo skrev: tis 29 jan 2019, 02:08 OM jag hade en elbil så skulle inte jag låna ut mitt batteri till någon annan. Inte ens till mig själv. All laddning och urladdning från ett batteri "sliter" på det. Kommer definitivt att sänka livslängden på batteriet.
Allt är beroende av hur mycket du tjänar, att byta batteri kostar 50.000-150.000 kr beroende på storlek, om du kan få en rejäl del av den kostnaden betald av ditt elbolag mot att du "lånar ut batteriet" så kan det ju bli intressant.
EbbevonVolvo skrev:Jag har redan skrivit om problemen och rekommendationen från Ystads kommun här:
viewtopic.php?p=1288086#p1288086
Mycket tråkigt att man når denna nivå på problemen överhuvudtaget. Men det handlar i mångt och mycket om förnekelse av teknisk verklighet när personliga visioner ska genomföras. Att stänga ner inhemsk baskraft och ersätta den med intermittent kraft i kombination med ökad elanvändning är inte realistiskt. Men det hindrar inte att det ska genomföras. Dessutom forcerat för att ytterligare spä på problemen.

EbbevonVolvo skrev:Jag har under många år betalat extra för strömmen p.g.a. att jag bor i elområde 4. Dessa extra kostnader var för att det behövs lång transport av elen och att bygga ut stamnätet hit ner. Nu har dessa pengar uppenbarligen hamnat någon annan stans.
Jag är också orolig för hur framtidens el ska tillgodoses.
Jag bor också i elområde 4. Jag har också betalat extra. Men jag har aldrig ens tänkt tanken att de pengarna skulle användas för avsedda ändamål. Det hela handlar om storpolitik när den är som värst.

Det hela kan sägas ha börjat med danskarna deltog i tjatet om stängning av Barsebäcks kärnkraftsreaktorer. De stängdes 1999 och 2005.

När elbrist uppstod i Södra Sverige till följd av stängningen så protesterade Dansk Energi mot att exporten av el från Sverige till Danmark stundtals begränsades, framförallt under kalla vinterdagar. Orsaken till Svenska Kraftnäts agerande var att det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el, det förelåg risk för elbrist i södra Sverige.

Dansk Energi anmälde Svenska Kraftnät till EU-kommissionen 2006, ett år efter sista reaktorn stängts i Barsebäck.

EU-kommissionen krävde 2010 att Svenska Kraftnät hanterade överföringsbegränsningarna på ett annat sätt. Följden blev en indelning av Sverige i fyra elområden den 1 november 2011.

EU har som mål att skapa en gemensam elmarknad där kunderna ska kunna köpa el från vilket elhandelsföretag som helst i Europa. Elområdena skulle stimulera till att nya kraftverk byggs där det är underskott på el, och till att elnäten förstärks för att kunna föra över mer el inom Sverige. Vad har hänt: En gemensam elmarkand. Men ändå olika prisområden... Bygga kraftverk där det råder underskott?? Stängning av Barsebäck i elområde 4 så att det blev underskott... Och förstärkta stamnät?? Det som förstärkts mest är elöverföringsförbindelserna med utlandet.

Och det värsta av allt: Klimatet blev den stora förloraren på denna hantering.

Och man kan inte låta bli att undra över Danskarnas skäl till att de medverkade till stängningen av Barsebäck. Var det enbart av risken för en olycka? Eller fanns det ekonomiska incitament? Ibland exporterar Danmark el till Sverige som en följd av stängningen av Barsebäck.

EbbevonVolvo skrev:Jag är också orolig för hur framtidens el ska tillgodoses.
Jag också. Man ignorerar problem som redan finns i verkligheten, och som bara blir större och större. Det råder stundtals ren förnekelse av verkligheten.
Eureca räknade ut att de fem miljarder nedladdningar och strömmar som triggades av hitlåten ”Despacito”, som släpptes 2017, förbrukade lika mycket energi som Tchad, Guinea-Bissau, Somalia, Sierra Leone och Centralafrikanska Republiken använde tillsammans under ett helt år.

:-o

Saxat från: https://new.abb.com/news/sv/detail/1493 ... datacenter

EbbevonVolvo skrev: OM jag hade en elbil så skulle inte jag låna ut mitt batteri till någon annan. Inte ens till mig själv. All laddning och urladdning från ett batteri "sliter" på det. Kommer definitivt att sänka livslängden på batteriet.
Du behöver inte låna ut batteriet, (även om det skulle påverka minimalt då det bara handlar om bara procents urladdning under kortare tid.) utan det räcker med att du styr (eller låter den styras) laddningen till tider då det inte är produktionsbrist.

VolvoB20 skrev: I Sverige kör fordon med förbränningsmotor upp 100 Twh energi i form av diesel/bensin per år i runda slängar. Det är bilar/mc/moped/buss/lastbil/traktor/båtar osv
När vi nu går över till eldrift kommer det ha en större påverkan på elförbrukningen (toppeffekt/årsförbrukning/lagringsbehov) även om elmotorn är 2-3 ggr så effektiv.
Nu brukar det vara just elbilar som får bära skulden för allt.. Elbilar i sig skulle, om utvecklingen fortsätter i samma takt) utöka Sveriger behov av el med ca 8-10TWh fram till 2040. Det är en rätt långsam uppgång, och en förbrukningsmässig det vi redan klarar, och procentmässigt skulle ökningen av toppeffekt inte alls bli lika hög som årsförbrukningen då det som sagts laddas mest på tider då toppeffekt inte är ett problem.
Det är t.o.m så att i en övergångsperiod, om det nu skulle vara sånna problem att man under några veckor vintertid när det är som kallast skulle behöva elda en liten del av den olja man sparat in på att gå över till elbilar skulle det fortfarande vara en vinstaffär miljömässigt. Dels för att du under resterande 10-11 månaderna inte behövt elda olja för att köra bilar, dels inte får lokala utsläpp.

Elbristen i vissa delar av södra Sverige beror inte på elbilar, och står heller inte och faller p.g.a elbilar.
Den måste fixas oavsett hur mkt elbilar som säljs. Än på många år kommer elbilar bara vara en ytterst liten del av Sveriges förbrukning. Nån gång kring 2025 när runt hälften av alla bilar som säljs är elbilar kommer det börja synas, men fortfarande är det långt kvar då innan ens hälften av bilparken bytts ut.
Problemen kring effekttoppar i södra Sverige kommer att ha behövts lösas långt innan dess. Så även om elbilar kan hjälpa till med V2G skulle det nog inte hjälpa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Samma på min S60 2.5T 2005 när det &aum[…]

Dagens lågfriktionsoptimerade oljor är […]

Svårlösta vibrationer

Aha, du menar att själva monteringen blir int[…]

Släpper vatten