- mån 03 dec 2018, 19:48
#1284285
StringerBell skrev:Det finns olika aspekter på bensin/diesel alternativen. För egen del har jag tyckt att bensinare är alltför tunna på låga varv för att vara uthärdliga. Jag står helt enkelt inte ut med motorer som antingen är starka men väldigt törstiga eller små och surriga. Av rena komfortskäl vill jag helt enkelt ha en liten snål bil som kan ligga på högsta växel och under 2000rpm på lätt kuperad motorväg utan en suck, trots låg maxeffekt. Jag avslöjar säkert min okunskap nu, men hur ser det ut med bottenvridet på vanliga besinare nu för tiden? Har små bensinare alltjämt sugmotorer och oanvändbar effekt- och momentpuckel vid 6000?
Nästan alla bensinare har turbo numera så problemet är ganska avlägset. Även min sambos A1 med 1.2 liters motor känns inte "slö" vid normal körning och har inga problem att hålla konstant fart på högsta växeln på motorväg oavsett kupering.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i