Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Balansen vad som är lämplig balans mellan hel och halvljus varierar också var du kör.

Kör du mest där det är mycket trafik är den extra nyttan av extraljus högst diskutabel. Det är så pass sällan som de kan utnyttjas, och när du har dem på så får du blända av tidigare än med bara bilens helljus.

Bor du i Norrlands inland och kör mycket på vägar med väldigt lite trafik så spelar det inte så stor roll om det är ett stort hopp ner till halvljuset. Större delen av tiden körs på helljuset.

Jag kommer ihåg resor mellan Kiruna och Gällivare under min ungdom då man fick blända av 1-2 ggr på 10 mil.

Det finns alltid de som vill ha mer, men nuvarande XC90 med dynamiska LED-strålkastare är den första bil där jag inte ens funderat på att skaffa extraljus.
kebabpizza skrev: tor 01 nov 2018, 16:13 Som sagt, för bättre halvljus, polera lyktglasen och satsa på lampor av bättre kvalité, tyvärr är livslängden på dom "trimmade" varianterna oftast löjligt kort.
1000-1500 mil fick jag ut ur Night Breaker iaf. Tillräckligt för att inte vara något jätteproblem för den som inte kör väldigt mycket.

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]