Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Den lagring som behövs kommer bara vara ett fåtal procent av totala produktionen,
Du verkar säker, Vad är "fåtal procent" , tex 2 % eller 4 % som man behöver lagra för att användas de stunder de det inte blåser nog mycket ? Medans övrig elenergi kan produceras av vinden i samma stund som den konsumeras.

Jag själv är inte alls säker som du.
Jag är ju inte säker på en exakt procentsats så klart.
Den beror ju såklart på hur mycket vindkraft vi har. Än så länge toppar vindkraften på runt 25% av totalen nattetid som jag kunnat hitta. Den 27:e tidigt på morgonen var det i alalfall nära 25%.
Skärmklipp 2018-01-11 16.28.19.png
Skärmklipp 2018-01-11 16.28.19.png (209.25 KiB) Visad 424 gånger
Om vi i dagsläget skulle haft dubbelt så mycket vindkraft hade man kunnat lösa det genom att minska vindkraften och värmekraften.

Hade vi haft 4-dubbelt hade totala vindkraften gett ca 14700MW, så i ett sånt läge hade kärnkraften behövt stoppas eller minskas ordentligt också. Vet inte riktigt vilket scenario du tänker dig, om det är nu före viss kärnkraft stängs eller sen när vi inte har lika mycket?

Vilket som är det väl en bit ifrån att vi hamnar i ett sånt läge att vi måste "göra av med" överskott av vindkraft?
Exakt vilka lösningar man kommer ha för det i framtiden när/om det väl blir sån stor del vindkraft att det trots minskad kärnkraft och neddragen vattenkraft har jag såklart inte svar på. Endast att jag läser om diverse olika alternativ för det och att man verkar jobba på många olika tekniker för det.

När det blir sånna toppar som vi ser den 27:e brukar de inte hålla mer än max nått dygn.. så kanske lagrar man ev överproduktion i ett sånt läge med batterier och använder det i närtid då vinden minskar? Eller så använder man olika tekniker på olika ställen... det är väl rätt troligt.

Men säg att vi har en "normalproduktion" av vindkraft som skulle motsvara känrkraften framöver. Då blir det en betydande del just det dygnet det blåser mycket som man måste försöka lagra. Kollar vi bilden ovan ser vi att på kvällen har vindkraften gått ner till en tredjedel. Skulle den vara på runt 8000mw hade vindkraften när det blåste som bäst gett över 24000mw. Då hade det blivit mer än några få procent just det dygnet, men utslaget på en vecka, månad eller ett år ändå bara ett par procent.
Hänger inte med nu riktigt !
Alla dessa el staplar är värdelösa om/när förbud införs !
Ni har inte funderat hur mycke fordon med kyla o värme som snurrar runt storstäderna ?
Dessa aggregat måste då laddas med el ! 380v
Användarvisningsbild
av joel80
intruder1400 skrev:Hänger inte med nu riktigt !
Alla dessa el staplar är värdelösa om/när förbud införs !
Ni har inte funderat hur mycke fordon med kyla o värme som snurrar runt storstäderna ?
Dessa aggregat måste då laddas med el ! 380v
Du menar typ som MatHem?
http://www.ehandel.se/MatHem-borjar-rul ... 11717.html
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det fattar jag.. Men det börjar komma lösningar på det också. Precis som MatHem alltså börjat använda sig av.
Camel skrev:
mikethebik skrev:Hatten av för Camel, den person på forumet som av de många inlägg jag läst som han? gjort i olika ämnen visar att personen har en djupgående kunskap om orsak och verkan, inte bara ett tyckande utifrån vad som råkar vara i ropet för stunden!
Kan man hyra in dig som lobbyist i Riksdagen? :D

Mike
Roligt med uppskattning. Allt är dock relativt angående vilka kunskaper som finns och inte finns. Ambitionen är att vara så faktaorienterad som möjligt i vad jag uttrycker, oavsett om det är PK eller inte.

Du frågar om jag är en han?. Ja, det är jag. :wink: Skönt att du inte skrev "hen", även om det är PK just nu. Det uppskattas. :wink:

Ångående Riksdagen: är det idag verkligen ett ställe där man kan ta de beslut som speglar folkets vilja och behov? För mig verkar det mer och mer vara en inrättning där PK och olika egenintressen kör över folkets vilja. :mrgreen:
Att kalla någon vars kunskaper man uppskattar för en "höna" vore väl direkt oförskämt :wink:
PK, usch och fy, tycker att en person som är politiskt korrekt är en fara för samhället, speciellt om personen/personerna sitter i beslutande organ.

Fakta och inte tyckande driver utvecklingen framåt.

Mike
av Mwi
joel80 skrev: Den beror ju såklart på hur mycket vindkraft vi har. Än så länge toppar vindkraften på runt 25% av totalen nattetid som jag kunnat hitta. Den 27:e tidigt på morgonen var det i alalfall nära 25%.
Om vi i dagsläget skulle haft dubbelt så mycket vindkraft hade man kunnat lösa det genom att minska vindkraften och värmekraften.
Hade vi haft 4-dubbelt hade totala vindkraften gett ca 14700MW, så i ett sånt läge hade kärnkraften behövt stoppas eller minskas ordentligt också.
Det känns ju inte riktigt som en dag i mellandagarna är någon större elförbrukningsdag, hur ser en normaldag ut på vintern när det gäller elproduktionen och all industri kör som vanligt?
Att minska värmekraften är väl inte så enkelt, oftast är ju elen en delprodukt vid produktion av fjärrvärme i den typen av anläggningar.
Kärnkraft är väl inte något heller något man ökar/minskar så snabbt och enkelt, utan den processen ska väl gärna gå så nära 100% som möjligt.
Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev:
joel80 skrev: Den beror ju såklart på hur mycket vindkraft vi har. Än så länge toppar vindkraften på runt 25% av totalen nattetid som jag kunnat hitta. Den 27:e tidigt på morgonen var det i alalfall nära 25%.
Hade vi haft 4-dubbelt hade totala vindkraften gett ca 14700MW, så i ett sånt läge hade kärnkraften behövt stoppas eller minskas ordentligt också.
Det känns ju inte riktigt som en dag i mellandagarna är någon större elförbrukningsdag, hur ser en normaldag ut på vintern när det gäller elproduktionen och all industri kör som vanligt?
Senaste dygnen (som ju varit vanlig vardag också) har varit kallt i nästan hela landet... Idag (11:e jan) har vi legat förvånadsvärt jämnt över hela dygnet (kanske nått mätfel t.o.m? Ser nästan för jämnt ut.. det låg i allafall ungefär på samma högstanivåer dygnet innan också, men hade dom vanliga dipparna på kvällen.).
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet

Jag letade alltså efter en dag och tid med lite förbrukning och mycktet vind för att se hur pass "nära" vi kan vara överproduktion i vissa lägen. Är det högre förbrukning krävs det ju mer vindkraft för att vi ska komma över gränsen. Men på dagar med låg är det ju närmre till hands att vindkraften blir så pass stor procentmässigt att vi skulle få överproduktion. När/om vi kommer dit får vi hoppas att man hunnit ikapp med vettiga lagringslösningar.
Mwi skrev: Att minska värmekraften är väl inte så enkelt, oftast är ju elen en delprodukt vid produktion av fjärrvärme i den typen av anläggningar.
Kärnkraft är väl inte något heller något man ökar/minskar så snabbt och enkelt, utan den processen ska väl gärna gå så nära 100% som möjligt.
Är värmekraften alltså främst för att hålla igång fjärrvärme och att elen är en biprodukt av det? Ja isåfall är det ju inte så enkelt att styra. Har vi anläggningar med värmekraft som endast är för elproduktion?

Kärnkraften ändrar man ju ändå ganska friskt från dag till dag ändå. Den är inte snabb så man kan använda den som reglerkraft på minuten, men nog kan man väl minska effekten inför ett dygn där man ser att vi får det blåsigt?
Nu ligger kärnkraften rätt stabilt på 8000MW. Kollar man t.ex på 2017-10-10 så är kärnkraften nere på under 4000MW, och 2017-10-05 är den på ca 5500MW vid 10-tiden och går sen i två steg ner till 3700MW vid 23-tiden. Så visst går det väl att justera den om man bara har planering på det?
joel80 skrev:Ja det fattar jag.. Men det börjar komma lösningar på det också. Precis som MatHem alltså börjat använda sig av.
Exakt men klarar nätet ladda en bil + kylagg på 4-7 kwh när dessa ska gå hela tiden ?
Dom har gått från el till bränsle pga strulet ?
Jaja jag har inte koll på sånt men jag vet att vårt strula med el helatiden
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Nu ligger kärnkraften rätt stabilt på 8000MW. Kollar man t.ex på 2017-10-10 så är kärnkraften nere på under 4000MW, och 2017-10-05 är den på ca 5500MW vid 10-tiden och går sen i två steg ner till 3700MW vid 23-tiden. Så visst går det väl att justera den om man bara har planering på det?
Visst kan man rent tekniskt effektreglera kärnkraft (inom ett begränsat intervall) utan större problem. Dock vill man förstås köra fullt hela tiden så många timmar som möjligt pga den höga investeringskostnaden jämfört med den förhållandevis låga bränslekostnaden.
Rent teknisk är det ganska lätt att köra på effekt ned till 2/3 av max effekt. Det optimala reglerområdet är alltså från 2/3 upp till max effekt. En tekniskt rimlig minsta reglertid för hela detta område i en riktning är i storleksordningen en kvart (15 min) om man skulle behöva. Ungefär 2-3 % av maxeffekten i ändring per minut. Alltså relativt snabbt.

Regleringen (av nätbehov) kan göras på flera olika sätt. Behov av långsam effektreglering kan uppstå t.ex. av skillnader mellan dag och natt. Man brukar benämna sådan reglering lastföljning, eftersom lasten avgör behovet.
En annan typ av reglering går ut på att man helt enkelt använder frekvensen på nätet och reglerar efter det med en direkt återkoppling. Man benämner denna primärreglering. En kärnreaktor är inte tillräckligt snabb för att utnyttja detta helt om svängningarna skulle vara snabba eller stora, men till stor del går det.

Kärnkraftverk i sig har även allmänt mycket gynnsamt inflytande på stabiliteten i nätet. Den roterande massan i en stor turbin är till effektiv hjälp för stabilisering pga det stora tröghetsmomentet. Stor energi är upplagrad genom rotationen som bidrar till att utjämna svängningar i nätet.

I Sverige provades lastreglering med gott resultat när kärnkraften var nästan ny, under 70-80 talet. Men i Sverige vill ha kärnkraften som enbart baskraft pga ekonomi, så regleringen används sparsamt. I andra länder med mycket högre andel kärnkraft än i Sverige använder man både lastreglering och primärreglering regelbundet. Jag tror dock inte vi har testat primärreglering av svenska kärnkraftverk, men nu är det många år sedan jag höll på med kärnkraft så det kanske har ändrats.
  • 1
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 164

Jag gjorde en liten jämförelse av begagn[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]