Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Seafront
Kan det kanske vara en bra idé att hälla en flaska Red Line SI-1 i tanken trots att bilen går perfekt, kanske var 3000:e mil bara för att förebygga framtida problem?

Jag kör alltid med 98 oktan och har aldrig använt mig av tillsatser, kanske dags nu med en rengöring/smörjning av bränslesystemet.

Någon som regelbundet använder bensintillsatser?
av OrsonGbg
Nej.
av Addekarlsson
Jag ser ingen mening med att kleta i en massa konstiga tillsatser så länge det inte är nått problem.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nexus
det är redan ämnen i bränslet som har samma effekt som dessa tillsattser
Användarvisningsbild
av cycler
Har bara ca 30% E85.... i 95 oktan

/C
av anp
Seafront skrev:Kan det kanske vara en bra idé att hälla en flaska Red Line SI-1 i tanken trots att bilen går perfekt, kanske var 3000:e mil bara för att förebygga framtida problem?

Jag kör alltid med 98 oktan och har aldrig använt mig av tillsatser, kanske dags nu med en rengöring/smörjning av bränslesystemet.

Någon som regelbundet använder bensintillsatser?
Har du en relativt modern bil så behövs inget annat än bensin. Tillsatser utöver vad som redan återfinns i handelsbensinen är oftast fullständigt onödiga.

Om du i renande/förebyggande syfte vill blanda i något, är E85 ett mycket bra bränsle att blanda in i bensinen. 20-30% är en lagom inblandning som inte märks av om man ser till prestanda/motorgång.
Fossilbränsle avger med tiden en beläggning inuti bränslesystemet. En beläggning som kan ( med otur ) ge dig driftsproblem med dålig gång, eller mer troligt förhöjd bränsleförbrukning.

Noterbart är att bränslefiltret >kan< behöva bytas oftare än normalt om man laborerar med E85 inblandning.
En engångskostnad oftast om man regelbundet kör på/blandar i E85.

Varför 98 oktan förresten?
Jag tvivlar på att du med normal körning, skulle märka någon större skillnad i gång eller bränsleförbrukning om du skulle gå över till att köra på 95 oktan
Användarvisningsbild
av Funk
Skillnaden mellan 95 och 98 märks oftast ganska tydligt i 2.4T och 2.5T, och 98 ger också en lägre förbrukning, även om det inte finns några ekonomiska fördelar pga det högre priset..

/Thomas
av anp
Funk skrev:Skillnaden mellan 95 och 98 märks oftast ganska tydligt i 2.4T och 2.5T, och 98 ger också en lägre förbrukning, även om det inte finns några ekonomiska fördelar pga det högre priset..

/Thomas
Det var delvis det jag tänkte på. Även om motorn på 98 oktan kanske drar någon droppe mindre, så kanske det inte blir direkt billigare p.g.a prisskillnaden mellan 95-98 oktan.

Min erfarenhet sträcker sig väl mest till äldre bilar. Men jag har aldrig kunnat dokumentera en förbättrad gång/förbrukning/ekonomi vid körning på 98 oktan jämfört med 95 oktan.
Detta trots att bilarna enligt instruktionsboken ofta bör köras på 96/98 oktanigt bränsle.

Cross/mc har jag däremot noterat en avsevärt förbättrad gång i vid körning på 98 oktan istället för 95 eller 96 oktan.
Förbrukningsmässigt låter jag det vara osagt om någon skillnad kunde märkas.
Användarvisningsbild
av Funk
Nyare motorer med adaption och knacksensorer justerar ju upp tändning och laddtryck (om det är en turbo), och går då oftast både bättre och snålare. På äldre bilar spelar det ingen roll.

/Thomas

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]

Total felkälla till problem, i klass med avt[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked frå[…]

Hej , Jag har en XC60-18 där tätningsli[…]