Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
joel80 skrev:En förmånsbil är en tjänstebil.. Likaså är en företagsbil en tjänstebil.
Jag har nu valt att ha min leasingbil som det du kallar företagsbil. Alltså inte köra privat annat än vid fåtal tillfällen.
Jag tar inte milersättning av företaget utan bränsleersättning. (som är på 9.50kr/mil på min bil med "övrigt" bränsle.. Har man endast diesel är det 6.50kr/milen) Jag har inte hittat på det själv utan rådfråga skatteverket och min bokföringsbyrå om hur jag ska göra.
Det jag är ute efter är en mer adaptiv skatt som inte mellan mil 100 och 101 plötsligt kostar runt 15000kr.
Jag tycker alltså att skatten är orimligt dyr mellan de 100mil jag får köra och de kanske 200mil jag skulle vilja kunna köra.
Inkomstskatten har sänkts så mkt på senare tid och det har påverkat vårt samhälle, skyddsnät, skola vård och omsorg rätt hårt. Så den delen hade jag gärna haft kvar på högre nivå än nu. Där funkar det ju också så att ju mer man tjänar desto mer skatt betalar du.
Ett litet tips den bränsleersättningen du låter ditt företag betala ut till dig själv för att du betalar "tankningen" själv på kommer aldrig att godkännas vid en skatterevision. Om du tänker dig en Taxiägare som laddar sin elbil hemma och plockar ut 9,50/mil skattefritt för varje körd tjänstemil, tror du själv på att myndigheterna kommer godkänna det? Om ja varför är inte alla Taxibilar eldrivna, för 9,50 rakt i fickan för varje körd mil är en rätt bra inkomstförstärkning när man kör Taxi.
När det gäller gränsen 100 - 101 mil tänker du fel, du har 100 "fria" mil som marginal på företagsbilen går du över det så får du skatta för bilförmånen.
Men jag förstår inte ditt problem om du tycker att inkomstskatten har sänkts för mycket, varför vill du själv inte betala skatt för en bilförmån eller är det bara vi andra som betalar för låg skatt?
Användarvisningsbild
av joel80
Nu har du ingen koll på vad som gäller. Dels har jag pratat med skatteverket om det här, även så de som sköter min bokföring. Sen står det rätt tydligt också på Skatteverkets hemsida.
När du reser med bil i tjänsten kan arbetsgivaren
betala skattefri bilersättning med
• 18:50 kr per mil för egen bil
• 6:50 kr per mil för förmånsbil om den går på
diesel
• 9:50 kr per mil för förmånsbil om den går på
annat drivmedel (t.ex. bensin eller etanol).
Reglerna kan du bl.a hitta här:
http://www.skatteverket.se/blanketterbr ... 07357.html

Eller här: (sök på bil i tjänsten)
http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 42789.html

Jag har inte full koll på taxireglerna men där funkar det annorlunda än för tjänstebilar. Det är inte samma regler som gäller när man har taxiverksamhet.

Jag följer de skatteregler som finns idag. På samma sätt som att jag betalar den höjda avgiften till förskola, doktorbesök och andra gemensamma anrättningar. Skulle jag få bestämma själv hade jag betalat mer skatt, men inte behövt betala avgifter vid sjukdom, ha en billigare förskolekostnad och allmänt bättre skyddsnät. Det är därför jag anser att vi ska ha högre skatt. Jag gissar att du inte går omkring och ber om att få slippa skattefinansierad välfärd bara för att du anser att vi ska ha lägre skatt? Så kan vi hålla det här lite mer seriöst. Vi kan väl tycka olika om skatter utan att det ska spåra ur?

Jag vill inte ha några fria mil på tjänstebilen, jag vill ha en rimlig skatt som ökar i takt med användning. Inte en tokhöjning mellan den hundrade och hundraförsta milen.
av Mwi
joel80 skrev:Nu har du ingen koll på vad som gäller. Dels har jag pratat med skatteverket om det här, även så de som sköter min bokföring. Sen står det rätt tydligt också på Skatteverkets hemsida.
När du reser med bil i tjänsten kan arbetsgivaren
betala skattefri bilersättning med
• 18:50 kr per mil för egen bil
• 6:50 kr per mil för förmånsbil om den går på
diesel
• 9:50 kr per mil för förmånsbil om den går på
annat drivmedel (t.ex. bensin eller etanol).
Reglerna kan du bl.a hitta här:
http://www.skatteverket.se/blanketterbr ... 07357.html

Eller här: (sök på bil i tjänsten)
http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 42789.html
Ja de uppgifterna stämmer om man kör förmånsbil men du kör inte förmånsbil, det är lite skillnad.
Testa att fråga skattemyndigheterna eller din redovisningsfirma följande fråga.
Jag har en bil på mitt företag som inte är en förmånsbil, jag laddar den hemma och betalar all diesel själv kan jag ta ut 9,50:-/mil i bränsleersättning?
Men om man kallar det tjänstebil istället när man frågar så får du säkert ett annat svar, därför bör man vara noga med vad man kallar de olika "tjänstebilarna".
Användarvisningsbild
av joel80
Enda skillnaden är att jag inte kör mer än 100mil per år privat.. Och jag har även nämnt det när jag frågat.

Men hittar du någon som helst regel eller lag som backar det du säger får du gärna länka så jag kan kontrollera det igen med skatteverket.
av Mwi
joel80 skrev:Enda skillnaden är att jag inte kör mer än 100mil per år privat.. Och jag har även nämnt det när jag frågat.

Men hittar du någon som helst regel eller lag som backar det du säger får du gärna länka så jag kan kontrollera det igen med skatteverket.
Nu blir ja osäker på vad du menar, du har själv tidigare visat vilka alternativ som finns till skattefri bilersättning det är vid körning med egen bil eller med förmånsbil i tjänsten när man betalar bränslet själv, det finns inga andra alternativ. För detta alternativet
För den som haft bilförmån bara i "ringa omfattning" är förmånen skattefri. Med ringa omfattning avses ett fåtal tillfällen och högst 100 mil per år, och avsikten med frigränsen är man inte ska beskattas för rent bagatellartade körningar.
finns inte alternativet att man betalar bränslet själv.
För det är väl en bilförmån med ringa omfattning du har? Men om du själv tror att ditt upplägg är lagligt så lycka till. Men visa gärna att det är lagligt för du kommer få många Taxiåkare att gå över till eldrift och tanka för egna pengar för vem kan motstå möjligheten att betala 2-3 kronor/mil och plocka ut 9,50:-/mil skattefritt på varje körning.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har visat dig att det är lagligt. Det dokument jag länkade nämner både vad som krävs för "ringa omfattning" och att man har rätt till ersättning på 9,50kr/mil om man betalar bränsle privat. Finns inga undantag eller andra regler som fråntar en rätten till den ersättningen bara för att man kör privat med "ringa omfattning".

Taxibilar har som sagt andra regler av vad jag förstår. Bilarna ska vara yrkestrafikregistrerade på taxiföretaget,
Där har man rätt att dra all moms på bilen t.ex, och kan få mindre förmånsvärde om man använder taxin privat.
Taxi som används av flera förare kan få förmånsvärdet sänkt till 40 % av ett prisbasbelopp. om taxibilen körs i mer än 6 000 mil i tjänsten per år kan samma justering göras även om den körs av bara en förare.

När det gäller jämkning av förmånsvärdet på taxibilar som använts mer än 3 000 mil men mindre än 6 000 mil i tjänsten, finns inga klara regler. Värdet får bero på de omständigheter som gäller från fall till fall.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... #h-Taxibil

Sen är det inte alltid sån stor fördel (förutom om man kör på el som du säger) att ta ut 9.50kr per mil. Betalar man soppan i företaget får man dra momsen på den.
För mig går det lite plus att göra så eftersom jag annars inte får nån ersättning alls för dom kanske 150-200kr per månad jag laddar för.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]