- fre 12 maj 2017, 22:53
När det gäller gränsen 100 - 101 mil tänker du fel, du har 100 "fria" mil som marginal på företagsbilen går du över det så får du skatta för bilförmånen.
Men jag förstår inte ditt problem om du tycker att inkomstskatten har sänkts för mycket, varför vill du själv inte betala skatt för en bilförmån eller är det bara vi andra som betalar för låg skatt?
joel80 skrev:En förmånsbil är en tjänstebil.. Likaså är en företagsbil en tjänstebil.Ett litet tips den bränsleersättningen du låter ditt företag betala ut till dig själv för att du betalar "tankningen" själv på kommer aldrig att godkännas vid en skatterevision. Om du tänker dig en Taxiägare som laddar sin elbil hemma och plockar ut 9,50/mil skattefritt för varje körd tjänstemil, tror du själv på att myndigheterna kommer godkänna det? Om ja varför är inte alla Taxibilar eldrivna, för 9,50 rakt i fickan för varje körd mil är en rätt bra inkomstförstärkning när man kör Taxi.
Jag har nu valt att ha min leasingbil som det du kallar företagsbil. Alltså inte köra privat annat än vid fåtal tillfällen.
Jag tar inte milersättning av företaget utan bränsleersättning. (som är på 9.50kr/mil på min bil med "övrigt" bränsle.. Har man endast diesel är det 6.50kr/milen) Jag har inte hittat på det själv utan rådfråga skatteverket och min bokföringsbyrå om hur jag ska göra.
Det jag är ute efter är en mer adaptiv skatt som inte mellan mil 100 och 101 plötsligt kostar runt 15000kr.
Jag tycker alltså att skatten är orimligt dyr mellan de 100mil jag får köra och de kanske 200mil jag skulle vilja kunna köra.
Inkomstskatten har sänkts så mkt på senare tid och det har påverkat vårt samhälle, skyddsnät, skola vård och omsorg rätt hårt. Så den delen hade jag gärna haft kvar på högre nivå än nu. Där funkar det ju också så att ju mer man tjänar desto mer skatt betalar du.
När det gäller gränsen 100 - 101 mil tänker du fel, du har 100 "fria" mil som marginal på företagsbilen går du över det så får du skatta för bilförmånen.
Men jag förstår inte ditt problem om du tycker att inkomstskatten har sänkts för mycket, varför vill du själv inte betala skatt för en bilförmån eller är det bara vi andra som betalar för låg skatt?