Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

jag behöver slänga på nya däck på min bil och har bara lättmetalls fäljar men jag har inga krom muttrar och undrar och lättmetalls fäljarna kan ta skada av att använda halv rostiga muttrar.
av 740wennberg
inte direkt, går ju att köpa chrombultar annars, kostar ju inte allt för mkt.
Rollon skrev:Hej

jag behöver slänga på nya däck på min bil och har bara lättmetalls fäljar men jag har inga krom muttrar och undrar och lättmetalls fäljarna kan ta skada av att använda halv rostiga muttrar.
Om du har muttrar som är till för plåt fälgar ska du ej montera dessa då du förstör konan i alufälgarna.´Men om det är till för alufälgar gör det inget att de är rostiga utom att det inte ser så snyggt ut. Men det finns ju nya billiga på BILTEMA 8)
grammse skrev:

Om du har muttrar som är till för plåt fälgar ska du ej montera dessa då du förstör konan i alufälgarna.´Men om det är till för alufälgar gör det inget att de är rostiga utom att det inte ser så snyggt ut. Men det finns ju nya billiga på BILTEMA 8)
Jag måste få på fäljarna imorrn och jag har 7-8 mil till närmaste biltema. Hur jag än gör om fäljarna ska på så räcker inte mina pengar så därför ville jag veta om det gick med dom muttrarna.
Rollon skrev:
grammse skrev:

Jag måste få på fäljarna imorrn och jag har 7-8 mil till närmaste biltema. Hur jag än gör om fäljarna ska på så räcker inte mina pengar så därför ville jag veta om det gick med dom muttrarna.
På med muttrarna bara klart det går.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det som är problemet med vanliga hjulmuttrar är att plåt fälgen har oftast förstört konan på hjulmuttern.
Om du monterar alu-fälgarna med de skadade muttrarna så förstör du koningen på fälgen.
Men om koningen är oskadad så är det helt okej att använda dem på dina fälgar till du fått tag på "riktiga" hjulmuttrar.
Användarvisningsbild
av Nexus
Fluffen skrev:Det som är problemet med vanliga hjulmuttrar är att plåt fälgen har oftast förstört konan på hjulmuttern.
Om du monterar alu-fälgarna med de skadade muttrarna så förstör du koningen på fälgen.
Men om koningen är oskadad så är det helt okej att använda dem på dina fälgar till du fått tag på "riktiga" hjulmuttrar.
:???: :???: har för mig jag redan har nämnt det :evil: :wink: :wink: :wink: :wink: :lol: :lol:
Men nu e det för sent i vikket fall som helst :idea:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ja nu är det försent. :lol:
Utvecklade lite bara. :wink:
Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]

Tack så mycket för snabba svar! Jag ska[…]

Får ju hoppas han inte gjorde🙄

Tjena! Som rubriken lyder så söker jag[…]