Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Linqid
Allinug skrev:
Linqid skrev:
Allinug skrev:Vilka siffror kan ses som acceptabla då?

I detta fall hade inte heller föraren kunnat undvika olyckan. Så hur mycket bättre måste en autopilot vara?
Hur vet du det? För att Tesla påstår att det inte gick att se trailern?
Ja, det var så jag tänkte. Men en annan möjlighet är ju att en förare av kött och blod skulle kunnat agera irrationellt på något sätt och därigenom undvikit olyckan. Eller att hela färden skulle ha blivit en helt annan färd om en människa hade kört.
Fast nu var det väl en traktor av något slag med släp som inte autopiloten registrerade på grund av ljusbilden. Jag har svårt att se att en uppmärksam förare som aktivt kör bilen missar en traktor som passerar tvärs över vägen, oavsett färg och himmel. Det låter med andra ord som att föraren mycket kan ha ägnat sig åt något annat, men nu spekulerar jag bara.

Och spekulera går ju bra, men att säkert påstå att föraren inte hade kunnat undvika olyckan tycker jag är konstigt med tanke på att så lite fakta är känt.
av Mwi
Att det kommer försätta att hända olyckor oavsett om bilen styrs av en människa eller en dator är ganska säkert, den intressanta frågan är väl vad en dator kommer att offra för att undvika en olycka? Och kommer det i framtiden finnas möjlighet att köpa program som kommer att prioritera den egna bilen med förare och passagerare om inte en olycka går att undvika?
http://fof.se/tidning/2016/1/artikel/kr ... -sin-agare
Användarvisningsbild
av ThomasT
Sitter man och kollar på film istället för att övervaka sin nästan självkörande bil så händer sånt här...

.
Användarvisningsbild
av 800serien
MathiasS skrev:
LarsBd skrev:Hur många olyckor har Tesslas system förhindrat?
Det är precis rätt fråga!

Att en och annan stryker med när bilen kör själv är inte relevant eftersom så sker även när vi kör själva. Jag tror inte att Tesla ligger i framkant vad gäller självkörande bilar, google tror jag är mycket mer avancerade, men rätt använt så kommer denna typ av hjälpmedel minska antalet olyckor, både större och mindre.

Rätt här är inte att fråga hur man kan lita på dessa system, rätt är att fråga hur vi kan fortsätta lita på människor som kör trots att "vi" kör så jäkla dåligt.
Inte så att jag litar på människor som kör direkt. Men det jag menar är att man kan aldrig kan lita på diverse system till 100% heller.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det