Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag ska byta min förmånsbil inom 6 månader. MEn så har jag funderat på det här med att löpa loss den, och sälja den privat för att tjäna en liten hacka.

Är det nån som har koll på vad som gäller med skatter, regler etc? (Rent generellt)
Goldbeach skrev:Jag ska byta min förmånsbil inom 6 månader. MEn så har jag funderat på det här med att löpa loss den, och sälja den privat för att tjäna en liten hacka.

Är det nån som har koll på vad som gäller med skatter, regler etc? (Rent generellt)
Enligt skatteverket får du inte köpa loss den billigare än vad den kostar i utpris i en bilhall - 10.000 kr.

De -10.000 beror på att du ju inte får garanti som du hade fått av handlaren.

Köper du till lägre pris får du betala full skatt + ditt företag får betala arbetsgivaravgift på mellanskillnaden.
av Goldbeach
Kan det stämma? Man borde väl få köpa den till priset som bilen värderats till vid leasingperiodens slut? Det skiljer sig ju en del från bilhallens utpris.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Goldbeach skrev:Kan det stämma? Man borde väl få köpa den till priset som bilen värderats till vid leasingperiodens slut? Det skiljer sig ju en del från bilhallens utpris.
Du kan inte jämföra äpplen och päron, sorry....

A. Du får köpa bilen till vilket pris som helst som du kommer överens med företaget/arbetsgivaren och leasingbolaget.

Bilens värde vid utköpet d.v.s restvärdet sätts ofta lågt för att att ta kostnaden under leasingperioden och undvika en oförutsedd kostnadssmäll för företaget vid avslut. Man skulle t.o.m kunna sätta upp ett leasingavtal och betala av hela bilen under preioden så man får restvärde noll så man löser ut bilen "gratis"

B. Det har däremot inget ett skit att göra med vad skatteverket tycker bilen är värd. Löser du ut bilen under skatteverkets riktpris så åker både du och företaget på sura skatter.
av Addekarlsson
När jag köpte en bil av ena företaget jag jobbar åt, så krävdes det ett värderingsintyg av en oberoende bilhandlare, som intygade på heder och samvete att värderingen överensstämde med riktpriser i förhållande till bilens skick. Det var ändå bara en bil för 15 000 kr...

Köper du lös bilen för det värde leasingavtalet säger på restvärde, så kommer du åka på en förmånsbeskattning. Det värdet som står i leasingavtalet gäller endast det företag som leasat bilen.

Du ska betala gällande marknadsvärde på bilen för att klara dig.

Och ja, bokföring/ekonomichef är mitt yrke, i 4 företag. Så lite koll har jag i ämnet. :lol:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Man ska komma ihåg att detta gäller inte bara för bilar utan för alla saker som du köper ut från företaget, tex datorer, båtar, möbler, lokaler, varor etc.

Men just på bilar har skatteverket örnkoll då bilar är speciellt känsloladdade.
Användarvisningsbild
av Loner
Addekarlsson skrev: Köper du lös bilen för det värde leasingavtalet säger på restvärde, så kommer du åka på en förmånsbeskattning. Det värdet som står i leasingavtalet gäller endast det företag som leasat bilen.
Och företaget åker väl på arbetsgivaravgift då oxå :roll:

Enda chansen är att få "nån" att värdera ner bilen rejält, hitta massa fel och brister som gör den mycket mindre värd än skatteverkets riktlinjer, och ha detta dokumenterat.

/L
av Addekarlsson
Stämmer bra, det ni båda säger.

Att tänka på... Även om man får ett intyg utskrivet, så är det inga garantier för att det räcker ändå. Skatteverket kan komma att hota om förmånsskatt ändå, och då är det upp till bevis som gäller. Skatteverket behöver inte bevisa nått alls.... Dom har rätt, tills motsatsen är bevisad. Sjukt, jag vet. Men så illa är det.

Så tänk till både en och 2 gånger innan du handlar av företaget. För din egen säkerhet menar jag, så du inte hamnar i skit sen.

Mvh/ Adde
av Goldbeach
Finfint, jag tackar - och skiter i att köpa loss bilen. Tack för bra - och väl underbyggda - svar. :)

Total felkälla till problem, i klass med avt[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked frå[…]

Hej , Jag har en XC60-18 där tätningsli[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]