- fre 01 apr 2016, 10:23
VolvoB20 skrev:Men då utvecklas väl utbudet till eftermarknaden också? Om några år kanske du bara stoppar in ett USB och uppdaterar utseende funktioner m.m. För 999 spänn, så kan du köra 10 år till. Tror faktiskt inte det kommer vara något som helst problem alls.Variosboy skrev:Hur lätt/svårt det är att göra saker är givetvis en faktor för somliga.Det handlar inte så mycket om att vara nöjd för min, del. Det är mera att se till att bilen inte blir helkass vid teknik-skiften.
Men handen på hjärtat. De flesta använder inte bilen på det viset som vissa av oss "nördar" gör. De bygger inte om och krånglar, de köper något, som de knappt vet vad det är, och åker sen runt utan att tänka mer på saken.![]()
Dessutom när det gäller tekniken i bilar så tror jag att det faktiskt är så att de flesta är rätt nöjda med det som sitter i. Jämför med en 245 från 1980 med två 4":are i dörrarna och en simpel stereo. Inte ens det enklaste ljudpaketet idag är såpass "dåligt" utan räcker rätt långt!
Du kan inte jämföra med en 240. Då satt stereon i ett standardiserat DIN uttag med standard kontakter. Ville man byta kasetter mot CD gick man in och köpte en ny CD-Stereo för 999 kr och tryckte dit på 3 min, klart, och så kunde man åka 10 år till med 240.
Den tiden är förbi. Nu är stereon integrerad med databussen i bilen, den ä integrerad med datorn som styr bilen, och den delar alla interface som knappar, displayer osv med bilen grundfunktioner , samma display till stereon som till klima osv...
Det gör att ingen i framtiden kommer någonsin att byta stereo. Det ställer helt andra krav på funktionalitet och möjlighet att uppgradera för man får ju leva med den bilen ut.