"Luften omkring oss består av två ämnen; syre och kväve (även kallat
nitrogen). Genom att separera dessa ämnen från varandra kan man använda enbart
nitrogen att fylla däcken med. Och
nitrogen istället för vanlig luft i däcken innebär flera fördelar. Framför allt bibehålls rätt tryck i däcken under tre till fyra gånger så lång tid. Gummit i däcket fungerar som ett membran där luften sakta läcker igenom vilket innebär att trycket i däcket med tiden blir för lågt. Tack vare att kvävgasmolekylen har andra egenskaper än syrgasmolekylen läcker inte
nitrogen ut lika fort. Vanlig luft läcker ut med tre till fyra gånger så hög hastighet som
nitrogen."
"Ett bibehållet och korrekt lufttryck gör att bilen rullar lättare. Det innebär i sin tur att bilen förbrukar mindre bensin och orsakar lägre utsläpp av växthusgasen koldioxid. Om alla i Sverige körde med rätt tryck i däcken skulle miljön slippa 72 000 ton koldioxid varje år! Med bibehållet tryck minskar däckslitaget och däckets livslängd ökar väsentligt. Tack vare rätt tryck förbättras också väghållningen. Bilen blir mer lätthanterlig i en kritisk situation och bromssträckan blir kortare. Den luft som vanligtvis fylls i däcken innehåller fukt. När däcken växlar från varmt till kallt bildas det kondens på insidan av däcket och risken för korrosion på stål- och aluminiumfälgar ökar. I förlängningen påverkar det också däckets kvalitet.
Nitrogen är torrt och inert, det vill säga reagerar varken med däck eller fälg."
http://www.aga.se/international/web/lg/ ... genintyres
/Anders