Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emil889
Nu ska jag ju börja med att säga att jag inte vet om jag har tändningsproblem ens men jag misstänker det :)

Hade bilen (S60 2.5T AWD 2005) inne igår för optimering och efter detta så går den helt otroligt bra, blev som en ny bil faktiskt. Killen som fixade det nämnde för mig att han kände att den "hackade" lite på medelhöga varv under belastning och det var något han kände redan innan optimeringen men att det blev tydligare efteråt. Jag känner knappt av det faktiskt, lite lite om man segdrar på 3an/4an omkring 3500-4500 rpm men absolut inte mycket.

Han tippade på att det antingen kunde vara bränslefilter/bränslepump eller något med tändningen. Efter att ha googlat så känns det absolut som det kan vara en tändspole som börjar längta efter pensionen men frågan är vilken? Läste något att man kan känna på dessa och leta efter den som är varm och på så vis identifiera den? Eller måste man vänta tills en felkod uppstår? :)

Har jag förstått det rätt om det är så att en tändspole belastas mer ju högre laddtryck det är vilket skulle kunna förklara varför man tidigare inte känt av problemet så mycket trots att spolen är på nedåtgående? Den bör väl ladda högre på 3an/4an vilket kan förklara varför det inte känns på lägre växlar?

Kan man köra runt med dessa begynnande problem eller kan något ta skada? Jag tycker den går kanon egentligen så det spelar mindre roll för mig men klart det är tråkigt om något skulle ge upp till följd av detta.. :wink: Lika bra att fråga folk som vet!
av rid54
Överslagsspänningen mellan tändstiftselektroderna stiger med kompressionstrycket, så med högre laddtryck bör det bli lite högre "krav" på ordentlig högspänning. Vet inte om det finns någon metod att prova spolarna, men det borde det väl göra då de inte är gratis. Det där med värmen kanske funkar, men det mesta blir väl varmt där?
av Emil889
Jag fick nu ett svar ifrån han som gjorde optimeringen och han tror inte på tändningsproblem. Han menar att det brukar uppkomma vid max vrid och vara ännu tydligare symptom utan han tror istället på luft eller bränsleproblem, antingen LMM eller dåligt med bränsle men frågan är hur man ska veta vilken av dessa. Bränslefilter är ganska lätt/billigt att byta men LMM är lite knepigare.

Any thoughts? :)

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]