Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvos60d5
Hejsan

Har lite frågor/problem angående min volvo s60 d5-09! 15000mil.

Fick informationen "motorsystem service snarast" när jag var ute och körde. Bilen blev väldigt slö. Begav mig till närmaste volvoverkstad där dom läste av felkoder. Mekanikern sa att han fick många felkoder på turbon och fel i styrenheten(erna). Han raderade alla felkoder och bilen gick som vanligt igen, men han frågade mig ifall den var trimmad eftersom han tyckte att den gick väldigt mycket bättre än andra s60 d5or som han kört.
Jag har haft bilen i ett halvår och jag har inte trimmat den själv, vilket antagligen någon av de tidigare ägarna har gjort.

Jag ringde tidigare ägaren på bilen och han visste ingenting om något trim. Antagligen så är det första ägaren.(jag är tredje)
Nu till min fråga, hur kan jag ta reda på vad bilen är trimmad med? billig trimbox, bsr,autotech?
Är lite orolig ifall de tar skada på turbon eller andra delar eftersom jag fått dessa felkoder.

som sagt bilen går väldigt bra och den står på sig över hela varvtalsregistret!
Mekanikern sa att han skulle kolla ifall felkoderna har kommit tillbaka när dom ska göra service om en vecka.

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om trimmet är utfört av firma med riktigt program så behöver du inte vara orolig. Är det en dieselbox så skulle jag vara mer orolig. Dieselboxen sitter på tryckgivaren till fuelrailen och den borde man kunna se enkelt. Min min felkod CEM-1d04 programvara felaktig signal kanske är ett tecken på att den är trimmad. Mekanikern på Volvo trodde det.

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]