Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av öläningen
Hej jag tror att min topplockspackning har gått på min bil v70n 2.4t-01 vet nogon vad det ungefär kostar på volvo att bytta mvh öläningen.
Användarvisningsbild
av Jackson75
öläningen skrev:Hej jag tror att min topplockspackning har gått på min bil v70n 2.4t-01 vet nogon vad det ungefär kostar på volvo att bytta mvh öläningen.
Vad baserar du din diagnos på?
Användarvisningsbild
av öläningen
Jo jag har provtrykt kylsystemet utan att trycket sjönk.det värkar försvinna när bil är igång men en mekaniker ska kolla upp det ordenligt på tisdag då får jag nog ett svar vad som är fel.
av lennart lundberg
Förstår inte din fråga riktigt och problemet.
Det är Volvo som vet deras kostnad av jobbet.
Vad har du för syntom (fel) eftersom du tänker byta topplockspackning?
När toppackningen är defekt brukar det i regel bli övertyck i kylaren (kompression) med påföljd att det trycker ut vattnet och motorn blir överhettad.

Lennart
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jag tror topplockspackningen är det sista som är trasigt på din bil, Har du kollat din vattenpump och kylare?
Hur ser din kylarvätska ut?
Användarvisningsbild
av öläningen
Jag glömde skriva att bilen drar kylarvatten och dom har provtyckt kylsystemet utan att trycket sjönk på mätaren.men vi får hoppas det är kylaren eller vattenpumpen kylarvattnet ser fint ut.
Användarvisningsbild
av Jackson75
öläningen skrev:Jag glömde skriva att bilen drar kylarvatten och dom har provtyckt kylsystemet utan att trycket sjönk på mätaren.men vi får hoppas det är kylaren eller vattenpumpen kylarvattnet ser fint ut.
Be dem mäta CO-halt i expansionskärlet. Ser motoroljan mjölkig ut?
Användarvisningsbild
av öläningen
Ja dom ska mäta CO-halten i expansionkärlet nej motoroljan är fin inget tecken på att det kommit något vatten i den.
Användarvisningsbild
av öläningen
Hej igen nu har dom kollat CO-halten i expansionkärlet och det var inget avgaser där så nu får jag kolla vattenpumpen och kylaren.Men mekanikern trode det kunde vara turbon också för den var vattenkyld sa han så jag får kolla upp det Med vänlig hälsning öläningen.
av lennart lundberg
Det var trevligt att höra att det inte var det dyraste felet av alla. :) Byte av topplockspackningen. :D
Kolla med hjälp av en pappskiva eller dylikt under bilen när du ställer ifrån dig den varm. 8) Om du får fläckar på skivan och på så sätt se vad det ungefär läcker. :roll: Är det turbon så ser du förmodligen inte läckaget efter som den drar i sig vattnet och ut med avgaserna. :| Titta även på respektive gavel som tätar mot själva kylarpaketet att det inte fuktar vid övergången. (Kylare/gavlar). :idea:

Lennart
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]