Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Jag är medveten om att det finns många trådar om detta.
Men de slutar bara med att folk tjatar om att balansera om däcken vilket i detta fall inte är problemet.
Det känns som om man har parkinson när man kört längre sträckor.

- Det spelar inte någon roll vilka däck och fälgar jag använder.
- Bytt yttre styrleder som var glapp och dom inre är det inga fel på.
- Känns tight i styrningen.
- 4-hjulsinställning hjälpte inte.
- Motorfäste övre samt undre var helt slut och är nu bytta.
- Nedre högre motorfäste ser fint ut.

Vissa symptom har försvunnit iom byte av styrleder och bussningar samt 4-hjulsinställningen vilket känns skönt, men jag är inte i mål än.

Är nästa steg att kika på drivknut och ingående axel i lådan?
Isåfall hur kan jag kontrollera detta själv?

mvh
sthlm
Användarvisningsbild
av sthlm
Känns från 50 och avtar något vid 120+.

Ett problem är att jag inte riktigt kan fatta om det är hastighetsberoende eller ej.
Ser en svag (inbillad?) tendens till att det kan försvinna om jag svänger något.
Användarvisningsbild
av Jackson75
sthlm skrev:Känns från 50 och avtar något vid 120+.

Ett problem är att jag inte riktigt kan fatta om det är hastighetsberoende eller ej.
Ser en svag (inbillad?) tendens till att det kan försvinna om jag svänger något.
Har samma vibrationer och delar även din "inbillning" - tycker det minskar vid lätt sväng
Användarvisningsbild
av sthlm
Ja det låter ju precis som ditt problem Hubbe. Jag har roterat centrumringarna för att testa om dom är kass och inte funnit någon skillnad.
Användarvisningsbild
av sthlm
Blir tokig på detta.
Besiktigade bilen igår och hoppades att gubben skulle hitta något glapp, men icke!

Nu har jag ryckt och slitit i hjul och leder utan att hitta något märkbart glapp och inga anliggande bromsar.
Vibrationerna minskar när jag svänger och i +120kmh.

Alla tips är välkomna.
Användarvisningsbild
av Jackson75
sthlm skrev:Blir tokig på detta.
Besiktigade bilen igår och hoppades att gubben skulle hitta något glapp, men icke!

Nu har jag ryckt och slitit i hjul och leder utan att hitta något märkbart glapp och inga anliggande bromsar.
Vibrationerna minskar när jag svänger och i +120kmh.

Alla tips är välkomna.
Jag bytte ut mina framdäck häromdagen och jag blev förvånad när jag upptäckte att mina vibrationer var 95% borta. Så nåt skumt med däcken var det.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Innan slitna Hancook 205/55R16 , nu Pirelli P7

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]