Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Corpus E
Här kommer mitt första inlägg!

Skulle tanka bilen i dag men kunde ej öppna tankluckan. :(
Kollade i manualen om det var en säkring som var trasig men den säkringen som jag hittade skötte även låsning av bakdörrarna och de fungerar.
Snälla hoppas någon har ett svar bensintanken är snart tom!!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
ta bort luckan på höger sida, där första hjälpen kitet finns.
där ser du en mörk ljudisolering, lätta på denna & för in handen mot var tankluckan borde vara & dra i motorn med handen
Användarvisningsbild
av Corpus E
Tack för hjälpen. Nu kan jag fylla på bensin igen.

En följdfråga: När jag manuelt för tillbaka stången till låst läge och sen låser upp så öppnas tankluckan men om jag låser och väntar 10 min då låses luckan som den ska men jag kan inte låsa upp den :???:

Någon som har ett svar eller en ide!!
Användarvisningsbild
av CarMan
Corpus E skrev:Tack för hjälpen. Nu kan jag fylla på bensin igen.

En följdfråga: När jag manuelt för tillbaka stången till låst läge och sen låser upp så öppnas tankluckan men om jag låser och väntar 10 min då låses luckan som den ska men jag kan inte låsa upp den :???:

Låter ju som motorn är hel ialla fall.
det fins 2 reläer i REM:en som styr låsningen.

det finns inga genvägar, du får mäta dig fram till felet.
Användarvisningsbild
av Stoffe
Corpus E skrev:
Skulle tanka bilen i dag men kunde ej öppna tankluckan. :(
Jo det är väl kanske bättre att det är som i mitt fall att den inte låser alls isf =P
Användarvisningsbild
av jimDK
Corpus E skrev:Tack för hjälpen. Nu kan jag fylla på bensin igen.

Jag har samma problem, har tittat på motorn:
Bild
tandat hjul som driver armen, har två trasiga tänder.Det innebär att det finns en punkt där motorn kommer att skapa 'hjulspind',beroende på vilken tänder bryts, kan det t.ex. i låst läge att göra hjulspind. så du kan bra lås, men sedan kör det i 'hålet' (saknade tänder) och göra hjulspind när du försöker låsa upp igen.
Jag har studerat den med locket öppnat, och det är exakt hur den gör :-)
säger: "France" på utsidan, det gör mig lite orolig ;-)
Om endast det stora hjulen var gjorda av metall, så skulle förmodligen hålla
av LaRy
Jag har haft samma problem och kontrollerat vad som förväntas komma i kabeln till motorn. Funktionen är lika enkel som bilden visar, när du låser får motorn 12 volt i ca 1 sekund. När du låser upp skiftas polariteten och motorn får 12 volt omvänd polaritet i ca 1 sekund. Styrning kommer från REM -enheten, rear electronic module plint B9 och B26. Säkring nr F28.
Alla elektriska data bygger på fakta gällande för årsmodell 2005
av grizen
Detta verkar vara ett ganska vanligt problem, grannen råkade ut för samma sak förra veckan (V70N -04). Motorn verkar bara snurra åt ena hållet. Är det något elektroniskt då?

Studerade även min tanklucka (V70N -05) och den låses inte förrän ca 5 minuter efter jag har låst bilen. Däremot låses den upp direkt. Varför är det fördröjd utlösning på denna?
Användarvisningsbild
av Scania
grizen skrev:Detta verkar vara ett ganska vanligt problem, grannen råkade ut för samma sak förra veckan (V70N -04). Motorn verkar bara snurra åt ena hållet. Är det något elektroniskt då?

Studerade även min tanklucka (V70N -05) och den låses inte förrän ca 5 minuter efter jag har låst bilen. Däremot låses den upp direkt. Varför är det fördröjd utlösning på denna?

Det skall vara några minters fördröjning (10 minuter tror jag) på tankluckelåset efter att man låst dörrarna.

Är visst något amerikanskt krav för att man där är rädd att någon skall stjäla ur bilen medan man tankar. Så då kan man gå ur bilen, låsa dörrarna, öppna tankluckan och tanka...
av grizen
Scania skrev:
Det skall vara några minters fördröjning (10 minuter tror jag) på tankluckelåset efter att man låst dörrarna.

Är visst något amerikanskt krav för att man där är rädd att någon skall stjäla ur bilen medan man tankar. Så då kan man gå ur bilen, låsa dörrarna, öppna tankluckan och tanka...
Ok, bra att veta. Då behöver jag inte pilla med denna i tron att det är något galet... :D
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]