Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knetha
Jaha, så hände samma sak även mig idag. Har inte haft några förvarningar alls utan nu är det bara stopp typ vid läge I när man vrider på nyckeln. Som jag läst i andra trådar betyder det att tändningslåset måste bytas...

Några frågor:
Verkar det som en god idé att med ett multiverktyg (en Dremmel alltså) slipa spår o skruvarna som håller låset och sedan skruva ur dem med mejsel ? Att slå bort dem med våld låter som en risk för att rattstång, airbag eller annat tar skada...

Som jag förstår det har tändningslåset inte alls någon mekanisk anslutning, inte ens till rattlåset ?

Kåpa bort över och under, 2 skruvar bort, lossa kontakterna - och ta bort låset. Är det allt ? (V70 -06)

VAD HAR NI FÅTT BETALA FÖR ERA NYA TÄNDNINGSLÅS ? (Inkodade för den gamla nyckeln)
av mbc
Jag har bytt ett par st, har knackat loss skruvarna med en körnare sitter inte alls hårt.
Du får lossa antennringen snäppfästen och startkontakten i botten två torx skruvar.
Det ger sig själv när du lossat grejerna.
Minns inte exakt vad det kostar, runt 2500 kanske.
Användarvisningsbild
av Knetha
mbc skrev:Du får lossa antennringen snäppfästen och startkontakten i botten två torx skruvar.
Det ger sig själv när du lossat grejerna.
Typ det man inte får med i nya tändningslåset flyttas över ? För det tar man väl bort när man har låset handen ?
Användarvisningsbild
av Knetha
mbc skrev:Jag har bytt ett par st, har knackat loss skruvarna med en körnare sitter inte alls hårt.
Då knackar du alltså på skruvskallens sida, på översidan av rattstången ?
av klacken
Då knackar du alltså på skruvskallens sida, på översidan av rattstången ?[/quote]

Ja,brukar inte behöva slå hårt alls. Här kostar ett nytt kodat lås 400euro.
av mbc
Knetha skrev:
mbc skrev:Jag har bytt ett par st, har knackat loss skruvarna med en körnare sitter inte alls hårt.
Då knackar du alltså på skruvskallens sida, på översidan av rattstången ?
Ja man slår lite snett uppifrån så man får skruven att rotera lite, sen tar man den med fingrarna.
Och ja bara flytta över det som inte följer med det nya.
Glöm inte köpa nya skruvar, du kan ju sätt dit vanliga om du vill men brytskruvarna är inte dyra på volvo så blir det riktigt gjort.
Användarvisningsbild
av Knetha
OK, nu har jag fått bort den ! Sned vinkel och driva runt skruven med körnaren, det var lösningen.

Ringde idag runt och kollade pris på låset:
Rejmes i Örebro skulle ha 2688 kr, Din Bil i Enköping 2588 kr och Bilia i Västerås 2349 kr.

BRA tyckte jag, eftersom jag bor i Västerås. Ringde igen och de berättade då att eftersom det är en specialbeställning vill de ha förskottsbetalning. OK tyckte jag och åkte dit. Då hävdade expediten envist att den MÅSTE in på verkstad för att kodas in till bilen efter bytet. Jag ifrågasatte det och efter en stund hörde en verkstadskille det och bekräftade att det INTE behövs på en -06. OK, då kollar han (expediten) vidare och säger att det kostar nästan 2750 kr för ett lås som är gjort till min befintliga nyckel (fast jag frågade efter ett sådant när jag ringde). Då blir de alltså DYRAST istället för billigast av de handlare som jag kollade... Sedan kommer nästa överraskning, de vill ha 135 kr ytterligare för att ta fram nyckelkod till låset. Jag frågade varför de inte i telefon sade att nyckelkoden skulle med och det "borde de kanske ha gjort"... Suck ! Inte bra ! Ingen affär idag (och nyckelkoden stod inte i serviceboken, skit också). Fortsättning följer, jag tror jag kollar med Enköping igen...
Användarvisningsbild
av wissel
Och så finns det "Marknadschefer" som undrar varför vi tycker
dom är värre än gamla Hästhandlare ??
Snacka om att ljuga arslet fullt. :x
Fick bytt mitt lås igår ,V70 -05 12400mil.
Fungerade hur bra som helst fram tills i Måndags. Gick knappt att vrida runt nyckeln.
Försökte smörja, men hjälpte ej.
Frågade om det var ett vanligt fel: Vi har haft 3st denna veckan fick jag till svar..
Riktigt sura pengar.
av llesrof
Mitt lås har kärvat en gång och då hade jag bilen utlånad. Assistans-killen menade att man kan ta ett grepp runt nyckeln med HELA handen och vrida. Det är viktigt att man håller runt nyckeln med hela handen för annars kan larmdosan spricka. Man får nämligen ta i lite. Det var så han gjorde och nu fungerar det utmärkt och jag har inte känt minsta antydan till problem. Han hade sagt att set kan dröja flera år innan det kärvar igen, eller så händer det imorgon.

Hej alla hoppas på hjälp Min bil v90 […]

Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]