Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Miss my Olds
Har haft uppe detta nyss i annan tråd, men behöver hjälp med nytt problem.
Har någon köpt beg. enhet och lyckas byta och fått det att passa i bilen?
Trodde inte att det skulle finnas olika styrspår som gör att kabelskon inte passar, både på långsidan och kortsidan i "stifthuset"

Har googlat på Boschnummer 0285001258 och Volvo partnummer 9472941 och inte hittat rätt träff. (lite märkligt att man hamnar i Finland o Ryssland)
Eftersom det blandas nummer mellan årsmodeller, bilmodeller är det svårt att avgöra.
När jag frågade på Volvo uppgav dom att den ska heta : 8645271. Säger något nummer hur styrstiften sitter?

Köpte en på chans med liknande nummer men den passar inte.
Senast redigerad av 1 Miss my Olds, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
stooges skrev:http://www.ebay.de/itm/Airbag-Sensor-VO ... 0916646901
Kan detta vara till någon hjälp? Styrenheter måste alltid ha samma nummer som orginalet.
Intressant, som man ser så sitter det en styrklack i nedre långsidan långt till höger vid stift nr 2 nedre raden från höger, så är det på min enhet.
Likaså finns det 2 styrspår i vänstra gaveln som är lite dragna uppåt från cc, ungefär vid rad 1 och rad 2 med stift, så är det också på min.
Alla stift sitter lika.

Den enhet jag fick tag på hade styrklacken vid stit 4, och styrspåren satt centrerade ungefär vid övre o nedre raden med stift.

Det där med att enheterna ska ha exakt samma nummer är ju konstigt när Volvo uppger ett avvikande nummer i motsats till vad min bil har.
Senast redigerad av 2 Miss my Olds, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av stooges
Nu har jag iofs inte 100% koll på ecu enheterna i Volvo men har sysslat mycket med aibag i Alfa/Fiat bilar.
Där finns inte en chans i h.....e att man kan byta mot enhet med annat Boschnummer.
Visst det kan finnas ersättare men då är det i grund och botten samma enhet fast av nyare årgång.
Ofta grundar det sig på hur många bagar det sitter i bilen och var.
Sedan får ju ingen airbag löst ut från den bil man plockar av för då är ju det lagrat och den vill inte funka.
av andy78
Har inte bytt på volvo men skruvat ur min på min bmw och den är av märket Temic som sitter bla på volvo.
På bmw måste den kodas in och de man gör är att läsa ur innehåller och skriva till den nya modulen det går även att koda in den mot bilen utan, det är egentligen ingen kodning utan man matchar den mot bilens vin #
En airbagmodul där airbag har lösts ut går inte att använda då den lagrar kraschdata , men det går att skicka iväg och få den raderad.
Är modulen trasig så går det också att skicka iväg styrdonet för rep alt utbyte, även vid utbyte så är det bara montera tillbaka.

Ta ur modulen och titta vad som står på etiketten det måste vara samma.
Är du säker på att det är modulen som det är fel på?

Det finns en firma i tyskland som reparerar.

Finns även en firma i sverige.
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
Jo, detta vet jag.
Har talat med --> http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009. Vad jag förstog kan dom radera viss data, o fixa till så att Volvo kan läggga in mjukvaran på nytt som genom uppdatering blir korrekt till min bil, Men....OBD kan inte fixa alla modeller, bara de boxar som specas på deras hemsida.
Trodde jag garderade mig när jag köpte en som dom klarade, men då passade den inte fysiskt i bilen. Skulle kanske våga och justera den så att den glider på plats ändå genom att fila lite här o där, men tycker att då hamnar man inte riktigt där man vill vara. Men visste man att det är samma enheter i grunden så....kanske.

Nä..jag är inte säker på att det är detta som fixar mitt problem, men det är den som står på tur att kollas. Det är den vägen som Volvo oxå är inne på.
av andy78
Köper du en modul med samma boschnummer så ska det inte behöva filas å grejer, risk att det inte funkar å man sabbar hela skiten.
Du har även airbag24.de
arbag24.com dit skickade jag min.
av Blondy
Jag har Volvo S80 -00 med en lysande airbaglampa och felmeddelande SRS-AIRBAG SERVICE OMGÅENDE. Gösta Samuelssons i Gävle har tagit fram felkoderna och de tror att styrenheten för airbagen är trasig. För att verkstaden ska vara helt säker på orsaken vill de göra en felsökning som kostar minst 1500 kr. Sedan kostar en ny styrenhet inklusive arbete 6901,40 kr. Man får räkna med att reparera Volvo:n kommer att kosta 10 000 kr. Därför är det inget alternativ att lämna in bilen till Gösta Samuelssons.

Anledningen jag skriver här är att min S80 har styrenheten (BOSCH-nummer: 0285001258 och 9472941) som troligen inte går att reparera och nästan omöjlig att hitta begagnad. Ni som har haft samma problem, hur har ni löst felet?

Felkoder

SRS-0024 Krockkudde passagerare, steg 1 för hög resistans.
SRS-002C Krockkudde passagerare, steg 2 för hög resistans.
SRS-0115 Styrenhet internt fel
SRS-011D Styrenhet internt fel

(Kostnad felkodsläsning: 375 kr)

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]